foodwatch: AH "Extra mager rundvlees" misleidend volgens nVWA
Persbericht van Stichting Foodwatch Nederland
Winnaar jaarprijs goede voeding op de vingers getikt
10 maart -De nieuwe Voedsel- en Waren Autoriteit heeft Albert Heijn
aangesproken op de etikettering van zijn product "Extra mager
rundvlees". Volgens de nVWA is de naamgeving van het product
misleidend.
Deze conclusie staat in een brief die culinair journalist Gerrit Jan
Groothedde, alias 'Eetschrijver', gisteren ontving van de nVWA. De
Eetschrijver heeft in november 2010, parallel aan publicatie op zijn
weblog, de zaak bij de nVWA aanhangig gemaakt. Vervolgens werd door de
autoriteit een onderzoek gestart. Op basis hiervan is vastgesteld dat
de etikettering inderdaad niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Een
controleur van de nVWA heeft, zo staat te lezen in de brief, Albert
Heijn op de tekortkomingen aangesproken. "Het ingrijpen van de nVWA
geeft een sterk signaal af" aldus foodwatch en Eetschrijver. "Een
nieuwe overwinning in de strijd voor eerlijk eten en transparantie" "
"Extra mager rundvlees" is een rundvleesproduct van AH dat in
vergelijking met puur rundergehakt 50% minder verzadigde vetten bevat
doordat een substantieel deel van het vlees is vervangen door
eiwitrijke plantaardige bestanddelen uit soja en granen. De Nederlandse
warenwet bepaalt echter dat alleen producten die voor 100% uit vlees
bestaan als zodanig mogen worden geëtiketteerd, aangeprezen en
verkocht. Rundvlees waaraan andere bestanddelen zijn toegevoegd, is
wettelijk gesproken een "rundvleesproduct".
Saillant detail is dat Albert Heijn voor ditzelfde product in 2010 de
Jaarprijs Goede Voeding van het Voedingscentrum kreeg uitgereikt. De
jury schreef onder meer in haar rapport "Wij vinden het belangrijk dat
dit soort producten duidelijke etiketten hebben, zodat consumenten
weten wat zij eten".
Links:
http://www.foodwatch.nl
Razende Robot Reporter