Onderzoek: mbo Zorg moet competenties concreter maken

Persbericht van Open Universiteit

Mbo-zorgopleidingen moeten voor elke leertaak de leerlingen vertellen welke competenties daarbij van belang zijn en die vertalen naar de concrete situatie. Op die manier leren leerlingen hun eigen en andermans taakuitvoering evalueren en verbeterpunten signaleren. Een vaardigheid die cruciaal is voor hun latere beroepsleven. Dat is het advies van Greet Fastré, promovendus bij CELSTEC op basis van een onderzoek dat ze uitvoerde bij onder andere ROC A12. Op 11 maart 2011 verdedigt zij haar promotieonderzoek getiteld Improving sustainable assessment skills in vocational education bij de Open Universiteit in Heerlen.

Beroepsonderwijs
In het beroepsonderwijs moeten leerlingen leren analyseren, samenwerken en communiceren. Dat geldt voor alle opleidingen. Maar in de zorg betekenen deze competenties iets heel anders dan in bijvoorbeeld autotechniek. Voor iedere taak gelden verschillende beoordelingscriteria. Dat geldt ook binnen een zorgopleiding. Het belang van de competenties en de te gebruiken beoordelingscriteria variëren per leertaak. De praktijk is echter dat leerlingen die zichzelf moeten beoordelen een lijst met alle competenties krijgen. Ze moeten zelf bepalen wat relevant is bij die concrete taak. Dat kan beter.

Experimenten
Greet Fastré deed tijdens haar onderzoek, dat meegefinancierd door ROC A12, een aantal experimenten met mbo-studenten Verpleging en Verzorging. In een virtuele omgeving met zorginstellingen en virtuele patiënten liet ze hen zorgtaken uitvoeren bij virtuele patiënten. Daarna moesten ze zichzelf, maar ook elkaar beoordelen. Een deel van de leerlingen kreeg een lijst van alle competenties die zij in hun opleiding moeten verwerven - de gangbare onderwijspraktijk. Een ander deel kreeg dezelfde lijst, maar daarin werd aangegeven welke competenties relevant waren voor de betreffende taak. Deze laatste groep bleek na afloop niet alleen beter in staat om zichzelf én anderen te beoordelen, maar ze waren ook beter in staat om de taak goed uit te voeren.

Stomaverzorging
In een ander experiment ontwikkelde Fastré een studietaak rond stomaverzorging. Op drie verschillende ROC's is daarmee gewerkt. Ook deze experimenten tonen aan dat het aangeven welke criteria relevant zijn voor de taak in combinatie met een vertaling naar concreet gedrag leidt tot betere taakuitvoering en tot betere beoordeling van de eigen en andermans taakuitvoering. Zowel de leerlingen als de docenten waren enthousiast over deze werkwijze en zagen direct de relevantie in voor de beroepspraktijk. De door Fastré ontwikkelde leertaken en het videomateriaal zijn inmiddels een standaardonderdeel van de opleidingen bij de betrokken ROC's.

Greet Fastré (1981 Hasselt) verdedigt haar proefschrift getiteld Improving sustainable assessment skills in vocational education op 11 maart 2011 in Heerlen om 13.30 uur. Promotor is prof. dr. Jeroen van Merriënboer (Open Universiteit en Universiteit Maastricht), co-promotor dr. Marcel van der Klink (Open Universiteit).

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*

Links:
http://wwww.ou.nl



Razende Robot Reporter