Onderzoek: mbo Zorg moet competenties concreter maken
Persbericht van Open Universiteit
Mbo-zorgopleidingen moeten voor elke leertaak de leerlingen vertellen
welke competenties daarbij van belang zijn en die vertalen naar de
concrete situatie. Op die manier leren leerlingen hun eigen en
andermans taakuitvoering evalueren en verbeterpunten signaleren. Een
vaardigheid die cruciaal is voor hun latere beroepsleven. Dat is het
advies van Greet Fastré, promovendus bij CELSTEC op basis van een
onderzoek dat ze uitvoerde bij onder andere ROC A12. Op 11 maart 2011
verdedigt zij haar promotieonderzoek getiteld Improving sustainable
assessment skills in vocational education bij de Open Universiteit in
Heerlen.
Beroepsonderwijs
In het beroepsonderwijs moeten leerlingen leren analyseren, samenwerken
en communiceren. Dat geldt voor alle opleidingen. Maar in de zorg
betekenen deze competenties iets heel anders dan in bijvoorbeeld
autotechniek. Voor iedere taak gelden verschillende
beoordelingscriteria. Dat geldt ook binnen een zorgopleiding. Het
belang van de competenties en de te gebruiken beoordelingscriteria
variëren per leertaak. De praktijk is echter dat leerlingen die
zichzelf moeten beoordelen een lijst met alle competenties krijgen. Ze
moeten zelf bepalen wat relevant is bij die concrete taak. Dat kan
beter.
Experimenten
Greet Fastré deed tijdens haar onderzoek, dat meegefinancierd door ROC
A12, een aantal experimenten met mbo-studenten Verpleging en
Verzorging. In een virtuele omgeving met zorginstellingen en virtuele
patiënten liet ze hen zorgtaken uitvoeren bij virtuele patiënten.
Daarna moesten ze zichzelf, maar ook elkaar beoordelen. Een deel van de
leerlingen kreeg een lijst van alle competenties die zij in hun
opleiding moeten verwerven - de gangbare onderwijspraktijk. Een ander
deel kreeg dezelfde lijst, maar daarin werd aangegeven welke
competenties relevant waren voor de betreffende taak. Deze laatste
groep bleek na afloop niet alleen beter in staat om zichzelf én anderen
te beoordelen, maar ze waren ook beter in staat om de taak goed uit te
voeren.
Stomaverzorging
In een ander experiment ontwikkelde Fastré een studietaak rond
stomaverzorging. Op drie verschillende ROC's is daarmee gewerkt. Ook
deze experimenten tonen aan dat het aangeven welke criteria relevant
zijn voor de taak in combinatie met een vertaling naar concreet gedrag
leidt tot betere taakuitvoering en tot betere beoordeling van de eigen
en andermans taakuitvoering. Zowel de leerlingen als de docenten waren
enthousiast over deze werkwijze en zagen direct de relevantie in voor
de beroepspraktijk. De door Fastré ontwikkelde leertaken en het
videomateriaal zijn inmiddels een standaardonderdeel van de opleidingen
bij de betrokken ROC's.
Greet Fastré (1981 Hasselt) verdedigt haar proefschrift getiteld
Improving sustainable assessment skills in vocational education op 11
maart 2011 in Heerlen om 13.30 uur. Promotor is prof. dr. Jeroen van
Merriënboer (Open Universiteit en Universiteit Maastricht), co-promotor
dr. Marcel van der Klink (Open Universiteit).
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://wwww.ou.nl
Razende Robot Reporter