Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie

Innovatie award uitgereikt aan Fugro N.V. tijdens seminar "Sociale Innovatie: nu nog beter!"

10 maart 2011 - 10:56

Fugro N.V. uit Leidschendam ontving de Erasmus Innovatie Award 2010 - 2011 tijdens het seminar `Sociale innovatie: nu nog beter!'. De wereldmarktleider op het gebied van de verzameling en interpretatie van geavanceerde gegevens over het aardoppervlak en onderaards niveau is daarmee de meest innovatieve en competitieve organisatie van Nederland.

De jury bemerkte dat Fugro N.V. zich onderscheidt door haar vooruitstrevende visie en het aanbieden van geïntegreerde innovatieve oplossingen. De organisatie heeft daartoe het innovatieproces binnen de organisatie centraal gesteld en een sterke focus gelegd op het stimuleren van nieuwe ideeën en concepten voor toekomstige groei. Ook is het topmanagement continu bij innovatie in de brede zin betrokken. De jury stelt deze gedurfde houding en innovatieve aanpak zeer op prijs aangezien die resulteren in baanbrekende oplossingen voor haar klanten.

De eervolle vermeldingen gaan naar Waste Treatment Technologies B.V. (uit Almelo) en Strukton Civiel B.V. (uit Maarssen).

Informatie over deze drie innovatieve bedrijven vindt u hier.

Tijdens het seminar werden de resultaten van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2009-2010 gepresenteerd door Professor Henk Volberda. In opdracht van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie verstrekt INSCOPE - Research for Innovation van de RSM Erasmus Universiteit deze monitor onder 10.000 Nederlandse organisaties.

"De investeringen in sociale innovatie (management-, organisatie- en arbeidsaspecten) zijn tussen 2009 en 2010 fors toegenomen (+12,8%). Toch zijn er met sociale innovatie grote verschillen waarneembaar. Bedrijven in de ICT-sector doen het over het algemeen goed op sociale innovatie en externe samenwerking, terwijl bouwbedrijven en financiële dienstverleners nog een inhaalslag hebben te maken", aldus Professor Jansen. Professor Volberda vult aan: "Uit ons onderzoek blijkt ook dat bedrijven minder nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Dit is op het laagste niveau van de afgelopen vijf jaar. Meer investeren in sociale innovatie is dus noodzakelijk om de concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven te versterken. Meer investeren in sociale innovatie gaat tevens gepaard met meer investeringen in R&D."

Andere belangrijke conclusies uit de monitor zijn dat slimmer werken het grootste effect heeft op het bedrijfsresultaat, vertrouwen essentieel is voor het succes van slimmer werken en dat slim werken daalt in relatie tot de bedrijfsgrootte. Informeel management heeft een sterke invloed op het verhogen van het innovatievermogen van de organisatie.

De samenvatting van de resultaten van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2009-2010 is hier te downloaden.

In het seminar gaven de hoogleraren Aard Groen en Andries de Grip, en directeur van het NCSI Ton de Korte dieper inzicht in aspecten van sociale innovatie. Zij gingen in op de thema's:


- ondernemerschapscompetenties voor commercialisatie van nieuwe technologie,

- duurzame inzetbaarheid: leren op het werk,
- controle, vertrouwen en engagement.