Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie
Innovatie award uitgereikt aan Fugro N.V. tijdens seminar "Sociale Innovatie:
nu nog beter!"
10 maart 2011 - 10:56
Fugro N.V. uit Leidschendam ontving de Erasmus Innovatie Award 2010 -
2011 tijdens het seminar `Sociale innovatie: nu nog beter!'. De
wereldmarktleider op het gebied van de verzameling en interpretatie van
geavanceerde gegevens over het aardoppervlak en onderaards niveau is
daarmee de meest innovatieve en competitieve organisatie van Nederland.
De jury bemerkte dat Fugro N.V. zich onderscheidt door haar
vooruitstrevende visie en het aanbieden van geïntegreerde innovatieve
oplossingen. De organisatie heeft daartoe het innovatieproces binnen de
organisatie centraal gesteld en een sterke focus gelegd op het
stimuleren van nieuwe ideeën en concepten voor toekomstige groei. Ook
is het topmanagement continu bij innovatie in de brede zin betrokken.
De jury stelt deze gedurfde houding en innovatieve aanpak zeer op prijs
aangezien die resulteren in baanbrekende oplossingen voor haar klanten.
De eervolle vermeldingen gaan naar Waste Treatment Technologies B.V.
(uit Almelo) en Strukton Civiel B.V. (uit Maarssen).
Informatie over deze drie innovatieve bedrijven vindt u hier.
Tijdens het seminar werden de resultaten van de Erasmus Concurrentie en
Innovatie Monitor 2009-2010 gepresenteerd door Professor Henk
Volberda. In opdracht van het Nederlands Centrum voor Sociale
Innovatie verstrekt INSCOPE - Research for Innovation van de RSM
Erasmus Universiteit deze monitor onder 10.000 Nederlandse
organisaties.
"De investeringen in sociale innovatie (management-, organisatie- en
arbeidsaspecten) zijn tussen 2009 en 2010 fors toegenomen (+12,8%).
Toch zijn er met sociale innovatie grote verschillen waarneembaar.
Bedrijven in de ICT-sector doen het over het algemeen goed op sociale
innovatie en externe samenwerking, terwijl bouwbedrijven en financiële
dienstverleners nog een inhaalslag hebben te maken", aldus Professor
Jansen. Professor Volberda vult aan: "Uit ons onderzoek blijkt ook dat
bedrijven minder nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Dit is op
het laagste niveau van de afgelopen vijf jaar. Meer investeren in
sociale innovatie is dus noodzakelijk om de concurrentiekracht van
Nederlandse bedrijven te versterken. Meer investeren in sociale
innovatie gaat tevens gepaard met meer investeringen in R&D."
Andere belangrijke conclusies uit de monitor zijn dat slimmer werken
het grootste effect heeft op het bedrijfsresultaat, vertrouwen
essentieel is voor het succes van slimmer werken en dat slim werken
daalt in relatie tot de bedrijfsgrootte. Informeel management heeft een
sterke invloed op het verhogen van het innovatievermogen van de
organisatie.
De samenvatting van de resultaten van de Erasmus Concurrentie en
Innovatie Monitor 2009-2010 is hier te downloaden.
In het seminar gaven de hoogleraren Aard Groen en Andries de Grip, en
directeur van het NCSI Ton de Korte dieper inzicht in aspecten van
sociale innovatie. Zij gingen in op de thema's:
- ondernemerschapscompetenties voor commercialisatie van nieuwe
technologie,
- duurzame inzetbaarheid: leren op het werk,
- controle, vertrouwen en engagement.