Gemeente Twenterand
Reconstructie kruising Koningsweg-Krijgerstraat-Westeinde
Kruising
College Twenterand verbetert veiligheid veelbesproken kruising
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand
gaat de veelbesproken kruising Koningsweg-Krijgerstraat-Westeinde in
Vriezenveen aanpakken met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren.
Wethouder Koster heeft verkeer en vervoer in zijn portefeuille en hij
vindt het hoog tijd dat dit punt eens aangepakt wordt: "Tijdens de
inspraakprocedure van de verkeersvisie Vriezenveen werd deze kruising
door velen aangemerkt als onveilig en het college voelt daarin mee.
Daarom ben ik zo blij dat we half maart al kunnen starten met de
werkzaamheden."
De inwoners van Twenterand zijn bekend met de verkeerssituatie op
bovengenoemde kruising. Wethouder Koster blikt terug op de aanleg: "Ik
kan mij goed voorstellen dat er in het verleden flink geworsteld is met
de aanleg van deze kruising. De hoofdroute werd gevormd door de
Koningsweg die naar rechts afbuigend overging in het Westeinde.
Halverwege de bocht moest toen ook nog een aansluiting met de
Krijgerstraat gerealiseerd worden".
Oplossing
Volgens Koster is het nu de bedoeling dat Koningsweg en Krijgerstraat
vrijwel recht op elkaar gaan aansluiten: "De lastige knik die er nu in
zit proberen we er zoveel mogelijk uit te halen." Het winkeldeel van
het Westeinde krijgt aansluiting door middel van een inritconstructie.
Het éénrichtingsverkeer blijft zo. Het andere deel van het Westeinde
wordt zo aangesloten op de route Krijgerstraat met Koningsweg dat een
duidelijke T-splitsing ontstaat. Beide delen van het Westeinde moeten
straks voorrang verlenen aan het verkeer dat komt vanaf de Koningsweg
en de Krijgerstraat.
Samenwerken aan veiligheid
De gemeente heeft er veel aan gedaan om een zo veilig mogelijke
oplossing te bedenken. De overleggroep verkeer heeft uitvoerig aandacht
besteed aan de inrichting. In die groep zitten vertegenwoordigers van
gemeente, politie en Veilig Verkeer Nederland. De kruising wordt nu zo
vormgegeven dat de snelheid zoveel mogelijk getemperd wordt. Aan
weerszijden van de aansluiting met het Westeinde wordt een zebrapad
aangelegd. Ook wordt extra bebording geplaatst en er worden
pianostrepen op het wegdek aangebracht om zowel kruising als zebra's
flink op te laten vallen. De fietser krijgt een eigen plek op de
rijbaan met de aanleg van rode fietsstroken.
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de regio
Twente. De aannemer, NTP uit Hattem, begint medio maart met de
werkzaamheden.