Gemeente Twenterand


Reconstructie kruising Koningsweg-Krijgerstraat-Westeinde

Kruising

College Twenterand verbetert veiligheid veelbesproken kruising Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand gaat de veelbesproken kruising Koningsweg-Krijgerstraat-Westeinde in Vriezenveen aanpakken met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren.

Wethouder Koster heeft verkeer en vervoer in zijn portefeuille en hij vindt het hoog tijd dat dit punt eens aangepakt wordt: "Tijdens de inspraakprocedure van de verkeersvisie Vriezenveen werd deze kruising door velen aangemerkt als onveilig en het college voelt daarin mee. Daarom ben ik zo blij dat we half maart al kunnen starten met de werkzaamheden."

De inwoners van Twenterand zijn bekend met de verkeerssituatie op bovengenoemde kruising. Wethouder Koster blikt terug op de aanleg: "Ik kan mij goed voorstellen dat er in het verleden flink geworsteld is met de aanleg van deze kruising. De hoofdroute werd gevormd door de Koningsweg die naar rechts afbuigend overging in het Westeinde. Halverwege de bocht moest toen ook nog een aansluiting met de Krijgerstraat gerealiseerd worden".

Oplossing
Volgens Koster is het nu de bedoeling dat Koningsweg en Krijgerstraat vrijwel recht op elkaar gaan aansluiten: "De lastige knik die er nu in zit proberen we er zoveel mogelijk uit te halen." Het winkeldeel van het Westeinde krijgt aansluiting door middel van een inritconstructie. Het éénrichtingsverkeer blijft zo. Het andere deel van het Westeinde wordt zo aangesloten op de route Krijgerstraat met Koningsweg dat een duidelijke T-splitsing ontstaat. Beide delen van het Westeinde moeten straks voorrang verlenen aan het verkeer dat komt vanaf de Koningsweg en de Krijgerstraat.

Samenwerken aan veiligheid
De gemeente heeft er veel aan gedaan om een zo veilig mogelijke oplossing te bedenken. De overleggroep verkeer heeft uitvoerig aandacht besteed aan de inrichting. In die groep zitten vertegenwoordigers van gemeente, politie en Veilig Verkeer Nederland. De kruising wordt nu zo vormgegeven dat de snelheid zoveel mogelijk getemperd wordt. Aan weerszijden van de aansluiting met het Westeinde wordt een zebrapad aangelegd. Ook wordt extra bebording geplaatst en er worden pianostrepen op het wegdek aangebracht om zowel kruising als zebra's flink op te laten vallen. De fietser krijgt een eigen plek op de rijbaan met de aanleg van rode fietsstroken.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de regio Twente. De aannemer, NTP uit Hattem, begint medio maart met de werkzaamheden.