Vialis
BR>
Groen licht voor Utrechtse bussen en noodhulpdiensten
Bestuurders van het openbaar vervoer: ze hebben vaak haast, maar in
ieder geval een tijdschema waarop ze moeten rijden. Verkeerslichten die
op rood staan vormen een belemmering. De oplossing om met
verkeerslichten beveiligde kruisingen veilig en snel te passeren is een
prioriteitsregeling. In het verleden werd prioriteit bij
verkeerslichten gerealiseerd met behulp van lusgebonden systemen
(VETAG, VECOM en SICS), tegenwoordig wordt een meer flexibele en
universele systematiek gebruikt: KAR (Korte Afstands Radio). Vialis
ontving van de gemeente Utrecht de opdracht om 47 kruispunten in de
stad om te bouwen met een KAR-modem. Vanaf mei tot aan het einde van de
zomer 2011 zullen alle verkeersregeltoestellen type FR op de
verschillende kruispunten worden omgebouwd, waarna er altijd `groen
licht' zal zijn voor een aanstormende bus. Het systeem wordt dusdanig
ingericht dat ook hulpdiensten in de toekomst van de
prioriteitsregeling gebruik kunnen maken.
Werking KAR
Het voertuig laat het verkeerslicht via de ether weten waar hij zit en
wat zijn rijsnelheid is. Realtime wordt (met behulp van de GPS-positie)
uitgerekend hoe lang het voertuig erover doet om het verkeerslicht te
bereiken. De verkeersregeling kan dan alvast rekening houden met het
naderende voertuig. Wanneer het voertuig in de buurt van het
verkeerslicht is, geeft het een radiosignaal af, waarna het licht op
het juiste moment voorrang zal verlenen.
Openbaar vervoer dat voorligt op de dienstregeling wordt geen of weinig
prioriteit gegeven. Zo is de prioriteitsverlening nog efficiënter en
hoeft het andere verkeer minder lang te wachten.