ASN Bank
ASN Bank breidt marktleiderspositie duurzaam bankieren verder uit
ASN Bank koploper met meer dan half miljoen klanten
De ASN Bank realiseerde in 2010 opnieuw een aanzienlijke groei:
* Het klantenbestand groeide met bijna 46.000 nieuwe klanten tot
nagenoeg 517.000 (+10%).
* Het totale vermogen onder beheer nam met 1,8 miljard toe tot ruim
9,3 miljard (+24%).
* De toevertrouwde middelen namen toe met 1,6 miljard tot 8,0 miljard
(+26%).
* Het vermogen van de duurzame beleggingsfondsen nam toe met 182
miljoen tot bijna
1,4 miljard (+15%).
* De nettowinst was substantieel hoger dan in 2009 en kwam uit op
43,1 miljoen.
Sterke groei ASN Bank zet door
De ASN Bank doorbrak in haar jubileumjaar de grens van een half miljoen
klanten. Ook groeide het totale vermogen onder beheer met 1,8 miljard,
in absolute getallen de grootste groei ooit. De bank ziet daarmee de
ingezette groeistrategie succesvol bekrachtigd.
Ewoud Goudswaard: Wij zijn blij dat wij met deze visie en onze duurzame
bancaire dienstverlening steeds meer mensen aanspreken. Dat is het
definitieve bewijs dat je als bank die meerwaarde voor mensenrechten en
klimaat nastreeft, uitermate succesvol kunt zijn. Wij willen blijven
groeien en onze positie als markleider in duurzaam bankieren uitbouwen.
Hoe meer geld onze klanten ons toevertrouwen, des te meer wij kunnen
investeren in een duurzame economie. Groei is daarbij geen doel op
zich, maar een middel om de impact op onderwerpen die de basis vormen
voor een duurzame samenleving, zoals (sociale) woningbouw, onderwijs,
en duurzame energie, sterk te vergroten.
De groei van de ASN Bank kwam ook tot uitdrukking in de blijvende focus
op duurzame energie. Goudswaard: In 2010 waren wij medefinancier van
C-Power, een windenergiepark voor de Belgische kust. Als C-Power is
voltooid, voorziet het zon 295.000 huishoudens van energie en voorkomt
het de uitstoot van 450.000 ton CO2. Daarnaast investeerden wij in
diverse grote zonne-energieprojecten in Frankrijk en België.
Klantwens als uitgangspunt
De ASN Bank streeft naar transparantie. Dat houdt in dat zij helder is
over de bestemming van de toevertrouwde gelden en over het beleid. Maar
ook dat zij dit beleid mede baseert op wat de klanten willen. Zo
vereenvoudigde de bank het aanbod van spaarrekeningen. Het voegde
verschillende rekeningen samen tot het vernieuwde ASN Ideaalsparen: één
transparante spaarrekening zonder inleg- en opnamebeperkingen.
Daarnaast onderzocht de ASN Bank in 2010 welke themas haar klanten het
belangrijkst vinden. Klanten bleken een voorkeur te hebben voor vier
themas: zij willen dat de bank hun geld investeert in eerlijke handel
en duurzame energie en niet in kinderarbeid en wapenindustrie. Deze
vier duurzame themas krijgen extra aandacht in het beleid. Daarnaast
koppelde de bank de themas aan de nieuwe ASN Creditcard en ASN
Ideaalsparen. Namens klanten vult de ASN Bank dat voor elk thema in met
steun aan concrete projecten.
De service en dienstverlening van de bank worden sterk gewaardeerd.
Volgens de financiële vergelijkingssite Independer.nl leverde de ASN
Bank de beste prijs-kwaliteitverhouding en snelheid van
dienstverlening. De Consumentenbond kende ASN Bank de eerste plaats toe
in de Bankenmonitor, die een beeld geeft van de tevredenheid van
consumenten over het internetbankieren, de service en de kosten van hun
bank. Ook de Eerlijke Bankenwijzer oordeelde positief.
Verwachtingen voor de toekomst
De bank zet de komende jaren in op een flinke verdere groei van het
aantal klanten. Een sterke vergroting van de naamsbekendheid is
hiervoor een voorwaarde. Daarom investeert de bank niet alleen in
dienstverlening, maar zet zij voor het eerst in haar geschiedenis een
tv-campagne in.
Ewoud Goudswaard: De reacties op onze tv spot laten zien dat mensen
zich aangesproken voelen door de boodschap dat geld zowel een negatieve
als positieve rol kan spelen. Wij denken dat wij hiermee de groeiende
groep mensen aan ons kunnen binden die nadenkt over de rol van geld en
zich aangesproken voelt door de eenvoudige producten, hoogwaardige
dienstverlening en duurzame principes van de ASN Bank.
Toelichting op de financiële resultaten
In 2010 boekte de ASN Bank de hoogste nettowinst in haar bestaan: ruim
43 miljoen. Dat was meer dan een verdubbeling van de nettowinst. Deze
groei is voornamelijk toe te schrijven aan de verbetering van de
rentemarge en de sterke groei van de toevertrouwde middelen. Dankzij
deze groei kon de ASN Bank meer investeren in projecten die de duurzame
wereld dichterbij brengen, zoals grote wind- en zonne-energieprojecten.
Deze winst biedt bovendien de mogelijkheid nog ruimer te voldoen aan de
nieuwe eisen van de toezichthouders.
De baten namen met 74% toe tot 84,5 miljoen. Dat was het gevolg van een
sterke stijging van de toevertrouwde middelen, in combinatie met een
positieve ontwikkeling van de rentemarge op vooral uitgezette gelden.
Tevens namen de ontvangen provisies toe doordat de
ASN-beleggingsfondsen zich goed herstelden. Tegenover deze sterke
stijging van de baten stond dat de kosten niet evenredig omhoog gingen.
Zij bedroegen 10% meer dan in 2009 voor aftrek van eenmalige kosten.
Deze kostenstijging is volledig toe te schrijven aan de groei van de
bank.
Ontwikkeling van de toevertrouwde middelen
Ook in 2010 nam het spaar- en betaaltegoed sterker toe dan ooit. De
toevertrouwde middelen stegen met 1,6 miljard (26%). Dat was zowel het
gevolg van reguliere instroom als van de succesvolle spaarcampagne.
Bovendien kon de bank veel geld van vrijvallende spaardepositos
behouden. De (vernieuwde) rekening ASN Ideaalsparen groeide het meest.
Klanten waarderen dit transparante spaarproduct zonder inleg- en
opnamebeperkingen. Eind 2010 bedroegen de toevertrouwde middelen
(tegoeden op spaar- en betaalrekeningen) 8,0 miljard.
Ontwikkeling van de beleggingsfondsen
Bijna alle beleggingsfondsen onder beheer van ASN
Beleggingsinstellingen Beheer B.V. presteerden goed, hoewel iets minder
dan in 2009. Het ASN Aandelenfonds, ASN Milieu & Waterfonds en ASN
Small & Midcap Fonds behaalden een rendement van respectievelijk 17,9%,
18,3% en 42,3%. Door de rentestijging presteerden obligaties minder.
Het rendement van het ASN Obligatiefonds was 0,5%. Dankzij het
overwogen belang in aandelen kwam het rendement van het ASN Mixfonds
uit op 8,6%. Er stroomde nieuw geld in alle beursgenoteerde fondsen
behalve het ASN Mixfonds, waar een lichte uitstroom plaatsvond.
Het ASN Milieu & Waterfonds werd bekroond met een Lipper Award en voor
de vierde keer op rij met een Groene Stier voor het beste duurzame
aandelenfonds. ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. werd tevens door
de vakjury uitgeroepen tot beste fondsenhuis en ontving hiervoor de
Gouden Stier.
De resultaten van de fiscaal gefaciliteerde fondsen, het ASN
Groenprojectenfonds en het ASN-Novib Fonds, liepen uiteen. Het
ASN-Novib Fonds groeide met 52 miljoen aan nieuw geld. Daarnaast
realiseerde het ASN-Novib Fonds een prima rendement van 6,3%.
Daarentegen had het ASN Groenprojectenfonds naast de opgelopen rente te
lijden van de herwaardering van de gefinancierde projecten. Deze
herwaardering was noodzakelijk toen de regering besloot om de
heffingskorting af te bouwen. Het fonds eindigde het jaar met een
verlies van 0,3%. Beleggers in deze fondsen profiteren bovenop het
rendement van het fiscale voordeel, dat in 2010 nog maximaal 2,5%
bedroeg.
In totaal nam het beheerde vermogen van de ASN-beleggingsfondsen toe
met 15%, dankzij zowel nieuw geld als koersstijgingen.
Kerncijfers
(in miljoenen euro's) 2010 2009 Toe-/ afname
in %
Toevertrouwde middelen* 7.992 6.346 26
Beheerd vermogen beleggingsfondsen 1.375 1.193 15
Totaal beheerd vermogen 9.367 7.539 24
Baten 84,5 48,5 74
Kosten 26,7 35,2 -24
Nettowinst** 43,1 18,1 138
Aantal klanten (in duizenden) 517 471 10
* De toevertrouwde middelen bestaan uit spaargelden en overige schulden
aan klanten, namelijk spaargelden van niet-natuurlijke personen
(verenigingen en stichtingen).
** Nettowinst 2009 exclusief eenmalige kosten als gevolg van het
faillissement van de DSB Bank en Icesave
10 maart 2011