Vrije Universiteit Amsterdam
Zinvol reageren
* Startdatum: 09-03-2011
* Tijd: 11.45
* Locatie: Aula
* Titel: Sensible Moves
* Spreker: N.F.E. Regenberg-Burger
* Promotor: prof.dr. G.R. Semin
* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype: Promotie
In ons dagelijks leven worden we niet alleen beïnvloed door waaraan we
denken, maar ook door hoe gemakkelijk deze gedachtes in ons hoofd
opkomen en hoe gemakkelijk we nieuwe informatie verwerken. Talloze
onderzoeksresultaten tonen aan dat het gemak van onze cognitieve
processen - de zogenaamde fluency - vergaande gevolgen kan hebben. Zo
houden we meer van dingen die we vaak zien (en die daarom makkelijk te
verwerken of te begrijpen zijn) en als we cognitieve processen goed
beheersen, voelen we onszelf beter. Nina Regenberg onderzoekt in haar
proefschrift verschillende aspecten van fluency. Terwijl eerder
onderzoek focust op fluency ervaringen op basis van abstracte
informatieverwerking (denken), richtte Regenberg haar onderzoek op de
vraag of fluency veroorzaakt kan zijn door belichaamde interacties
(?doen?). Zij toont in een aantal labexperimenten aan dat interacties
die vloeiend en moeiteloos verlopen een gevoel van fluency veroorzaken
en een positief gevoel opwekken. Zo moesten proefpersonen simpele
objecten zoals een koffiekop pakken. De vereiste bewegingen waren
gemakkelijk of minder gemakkelijk. Een beweging met de rechterhand naar
een koffiekop met het oortje naar rechts (gemakkelijk) of een beweging
met de rechterhand naar een koffiekop met het oortje naar links (minder
gemakkelijk). Uit de resultaten blijkt dat de proefpersonen zich
positiever voelen na de makkelijkere, compatibele acties. De
proefpersonen gaven dan ook aan een fluency gevoel te ervaren. Verdere
experimenten tonen aan dat als de verwachting van fluency voldoende is
om voorkeurbeslissingen te beïnvloeden, zodat men een voorkeur heeft
voor de actie die de minste hoeveelheid moeite zou vereisen.
Het proefschrift is te downloaden via VU-dare
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam