Vereniging van Recreatieondernemers Nederland

Lancering internationale watersportcampagne Holland

Op 1 maart lanceerde het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) samen met de Nederlandse watersportprovincies, Friesland, Zeeland, Zuid- en Noord-Holland, Flevoland en de HISWA Vereniging de nieuwe internationale watersportcampagne âHolland. Waar het water je beweegtâ. Dit gebeurde tijdens de opening van het vaarseizoen bij de HISWA te Water in aanwezigheid van onder andere staatsecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.


1,2 miljoen watertoeristen in Nederland
Voor ruim 1,2 miljoen mensen is waterrecreatie de reden om in Nederland een vakantie door te brengen. Ongeveer 470.000 buitenlandse gasten en circa 754.000 Nederlanders vierden in 2009 hun vakantie op het water. Gezamenlijk leverden ze in dat jaar circa 230 miljoen euro op voor de Nederlandse economie.

Samenwerking watersportpartijen
Het NBTC nam het initiatief voor de campagne in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie en naar aanleiding van het Algemeen Overleg Toerisme en Recreatie in de Tweede Kamer in december 2009. Om deze campagne op te starten zocht het NBTC samenwerking met relevante watersportpartijen in Nederland zoals de watersportprovincies en de HISWA Vereniging.

Investering
Voor de watersportcampagne is ruim 6 ton bijeengebracht waarvan 275.00 euro wordt geïnvesteerd door het NBTC. De deelnemende of investerende watersportprovincies zijn Friesland, Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland. Daarnaast investeert de HISWA Vereniging vanuit het waterrecreatie bedrijfsleven. Meer informatie is te vinden op www.watersport.holland.com.