Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2010-2011
ROTTERDAM, Nederland, March 9, 2011/PRNewswire/ --
- Nederlandse bedrijven laten kansen liggen om te innoveren en
concurrentiekracht te versterken
INSCOPE: Research for Innovation heeft in opdracht van het Nederlands
Centrum voor Sociale Innovatie een grootschalig onderzoek verricht onder
11.000 bedrijven in Nederland. In de Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor
is het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven voor het vijfde
achtereenvolgende jaar in kaart gebracht. De resultaten zijn dit jaar
opvallend, vinden de onderzoekers, de hoogleraren Henk Volberda
(http://www.rsm.nl/home/faculty/academic_departments/strategic_management/faculty/faculty/volberda_henk)
en Justin Jansen (
http://www.rsm.nl/home/faculty/academic_departments/strategic_management/faculty/faculty/jansen_justin)
van Rotterdam School of Management, Erasmus University:
(Vanwege de lengte van deze URL kan het nodig zijn om deze hyperlink te
knippen en plakken in het adresveld van uw internetbrowser. Verwijder zonodig
de spatie.)
- Organisaties ontwikkelen beduidend (-5%) minder nieuwe producten en
diensten. Bovendien staat de aandacht voor het ontwikkelen van producten en
diensten op het laagste niveau van de afgelopen vijf jaar;
- Investeringen in sociale innovatie (slimmer werken, dynamisch managen
en flexibel organiseren) zijn echter fors (+12,8%) toegenomen, maar meer
investeringen zijn noodzakelijk om aan te sluiten bij de meest innovatieve
landen;
- Sociaal innovatieve bedrijven presteren beter op innovatie (+31%),
productiviteit (+21%), groeiend marktaandeel (+20%) en andere
prestatiemaatstaven dan niet sociaal innovatieve bedrijven en hebben meer
tevreden medewerker. Sociaal innovatieve bedrijven investeren ook meer dan
twee keer zo veel in R&D (7,0% versus 3,1%);
- Sociale innovatie vereist anders managen, organiseren en inrichten van
arbeidsrelaties. Met name een informele leiderschapsstijl, een hoog
aanpassingsvermogen en onderling vertrouwen zijn de belangrijkste hefbomen
voor sociale innovatie.
- Sociaal innovatieve bedrijven die veel gebruik maken van kennis van
andere ondernemingen en kennisinstellingen hebben hogere bedrijfsresultaten.
- Bedrijven in de ICT sector en zakelijke dienstverlening zijn het
voorbeeld voor innovatie. Bouwbedrijven en financiële dienstverleners blijven
achter met innoveren.
Het volledige onderzoeksrapport (in het Nederlands) vindt u hier:
http://www.rsm.nl/portal/page/portal/home/content_pages/news/RSM%20News/2011-
03/Rapport%20Erasmus%20Innovatie%20Monitor%202011.pdf
Tijdens het door INSCOPE en het Nederlands Centrum van Sociale Innovatie
(NCSI) georganiseerde seminar "Sociale innovatie: nu nog beter!" worden
bovenstaande resultaten gepresenteerd en wordt de Erasmus Innovatie Award
(http://www.rsm.nl/home/news/detail?p_item_id=6627991) uitgereikt aan de
meest innovatieve onderneming van Nederland. Dit seminar vindt plaats op
woensdag 9 maart 2011 tussen 16.00u en 18.30u bij RSM. Meer informatie over
dit seminar is te vinden via onderstaande contactpersonen en op
http://www.inscope.nl.
Rotterdam School of Management, Erasmus University bevindt zich in de top
10 van Europese business schools en staat in de internationale havenstad
Rotterdam die dank zij haar openheid, flexibiliteit en erkenning van
diversiteit grote aantrekkingskracht heeft op het internationale
bedrijfsleven. De nadruk ligt op baanbrekend wetenschappelijk management
onderzoek; de primaire focus ligt op de ontwikkeling van zakelijk leiders die
dank zij hun innovatieve ideeën een duurzame toekomst borgen. RSM biedt een
brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive Education
programma's. http://www.rsm.nl
Source: Rotterdam School of Management, Erasmus University