GroenLinks
Spoorboetes naar reiziger in plaats van staatskas

Niet de staatskas, maar de reiziger moet beter worden van boetes die spoorbedrijven opgelegd krijgen bij wanprestaties. Dat kan door de prestaties van de NS te koppelen aan de tarieven: gaat de kwaliteit omlaag, dan gaat de prijs omlaag.

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu legt de vervoerder een boete van twee miljoen euro op, omdat het bedrijf vorig jaar bijzonder slecht heeft gepresteerd.

Kamerlid Ineke van Gent: "De minister zegt steeds dat de `Reiziger' weer met een hoofdletter R geschreven moet worden. Prima, maar laat die reiziger dat dan ook maar in de portemonnee voelen".

GroenLinks is kritisch op het huidige boetbeleid. "Boetes van een paar ton doen de NS geen pijn. Maar belangrijker is, dat een boete aan een staatsbedrijf een vestzak-broekzak-constructie is. Ik wil dus dat er een systeem komt, waar reizigers baat bij hebben. En dan mogen wanprestaties pittige consequenties hebben, want bijvoorbeeld een jaar geen tariefsverhoging raakt de NS pas echt," aldus Van Gent.

GroenLinks gaat haar ideeën volgende week bij een Algemeen Overleg over het spoor aan minister Schultz voorleggen.