NMa beboet Greenchoice en energie:direct voor colportagepraktijken
11-06 / 09-03-2011
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vandaag twee
energiebedrijven beboet vanwege de manier waarop zij begin 2010
deur-aan-deur hebben geprobeerd nieuwe klanten te werven. Greenchoice
krijgt een boete van ruim EUR 2 miljoen, energie:direct van ruim EUR 1
miljoen. Veel benaderde consumenten begrepen niet dat zij aangesproken
werden voor een overstap van energieleverancier. Op basis van het
verhaal van de colporteur verkeerden ze in de veronderstelling dat zij
bijvoorbeeld tekenden voor een korting van hun huidige leverancier of
voor het ontvangen van een informatiepakket.
Aan de spelregels houden
Jaap de Keijzer, bestuurslid van de NMa: Colportage is op zich een
prima manier om nieuwe klanten te werven. Wel vinden we het daarbij
essentieel dat iedereen zich aan de spelregels houdt. Consumenten
moeten vertrouwen kunnen hebben in de aanbiedingen die ze van
energiebedrijven ontvangen. Daarom treedt de NMa nu stevig op. Het is
in ieders belang dat de energiemarkt dynamisch blijft, zo houden
energiebedrijven elkaar scherp met de beste prijzen en goede
dienstverlening. Voor een dynamische markt is een eerlijke marktwerking
een belangrijke voorwaarde, aldus de NMa. In de boetebedragen is
rekening gehouden met het feit dat beide bedrijven de nodige
maatregelen hebben getroffen om overtredingen te voorkomen.
Overtredingen niet incidenteel
In januari 2010 besteedde Varas Kassa uitgebreid aandacht aan de
colportagepraktijken van energiebedrijven. In dezelfde periode openden
de NMa en de Consumentenautoriteit een digitaal meldpunt colportage,
omdat zij diverse signalen ontvingen over mogelijke misstanden bij
colportagepraktijken van energiebedrijven. Deze signalen zijn
aanleiding geweest voor onderzoeken door de NMa en de
Consumentenautoriteit. Uit het NMa-onderzoek bij Greenchoice en
energie:direct blijkt dat de overtredingen aanmerkelijk ernstiger waren
dan enkele ongelukkig verlopen wervingsgesprekken. Veel consumenten
begrepen niet dat zij tekenden voor een contract bij een andere
energieleverancier. De bedrijven hebben de consumenten daarnaast niet
altijd goed ingelicht over belangrijke voorwaarden van het contract dat
zij aanboden, bijvoorbeeld over de duur en over de manier waarop een
klant kan opzeggen. Het onderzoek van de Consumentenautoriteit wordt
binnenkort afgerond.
Achtergrondinformatie
Colportage is een wettelijk toegestane wijze van werven. Belangrijk is
dat een colporteur zich kan identificeren en duidelijk moet uitleggen
waarvoor een klant tekent. Meer informatie over kopen aan de deur en de
bijbehorende rechten voor de consument staat op www.consuwijzer.nl.
Tegen deze boetebesluiten van de NMa staat bezwaar en beroep open.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)