Gemeente Lelystad
College wil door met City Marketing Lelystad
Woensdag 9 maart 2011
Het college van Lelystad heeft kennisgenomen van de tussentijdse
evaluatie van City Marketing Lelystad (CML). De nota, met de titel `De
slogan voorbij...', is een direct gevolg van het besluit van de raad
om na een aantal jaren te bekijken of en hoe Lelystad door wil en kan
gaan met het op een professionele manier versterken van haar imago en
daarmee (nieuwe) inwoners, bedrijven en bezoekers aan de stad te
binden. Het college stemt in met het voortzetten van CML. De raad wordt
gevraagd op basis van deze nota een integrale afweging te maken bij de
kadernota en structureel gelden vrij te maken.
Focus
In het raadvoorstel wordt de raad niet alleen gevraagd kennis te nemen
van de nota `De slogan voorbij...'. Belangrijk onderdeel van het
voorstel is de instemming met het voortzetten van citymarketing conform
- het eerder door de raad vastgestelde - strategisch marketingplan
2009-2020 en daarbij te kiezen voor een citymarketingorganisatie met de
focus op strategie, coördinatie en ondersteuning in combinatie met een
beperkte direct uitvoerende opdracht.
Onafhankelijke positie
Dit besluit gaat uit van een onafhankelijke positie van citymarketing
wanneer deze structureel buiten de gemeentelijke organisatie is
geplaatst. Het voorstel vraagt ook instemming met de keuze zoveel
mogelijk taken en verantwoordelijkheden in het kader van de
citymarketing te centraliseren (o.a. (woon) - marketing en toerisme) en
de gemeentelijke taken op dit gebied over te dragen aan CML.
Breder perspectief
De tussentijdse evaluatie `De slogan voorbij...' gaat in op de
resultaten en effecten van CML tot dusver. Door middel van deze
tussentijdse evaluatie wordt de raad in de gelegenheid gesteld om de
citymarketing en de activiteiten van CML in breder perspectief te
plaatsen om zo een goede afweging te maken hoe en of en in welke vorm
de gemeente Lelystad door wil gaan met de professionaliseringsslag van
citymarketing.
Tussentijds
Het betreft een tussentijdse evaluatie omdat nog niet de volledige drie
jaren te evalueren zijn. Concreet gaat het over een periode van 1 ½
jaar CML. Een periode die te kort is om over specifieke cijfers en
effecten te spreken, maar die lang genoeg is om aan te tonen wat in
gang is gezet en wat CML tot nu toe heeft bereikt.
Cijfers
De effecten van de inspanningen van de afgelopen 1 ½ jaar zijn nog
moeilijk in cijfers uit te drukken, ook het causale verband is niet
altijd scherp aan te geven. Een paar cijfers uit het rapport `De Slogan
voorbij..':
* Onder de inwoners is het imago van Lelystad toegenomen van 64 naar
69, op een schaal van 100. Met de toename van 5% in imago is de
doelstelling behaald.
* De aantrekkelijkheid van de kust is met 15% gestegen.
* De website kent een stijging in bezoekersaantallen van 22% (unieke
bezoekers) en 20% (unieke en herhaalbezoeken).
* De 48 gemaakte persberichten leverden 311 berichten in de
plaatselijke en landelijke kranten op. In advertentiewaarde kan in
de maanden juni, juli en augustus 2010 gesproken worden van een
totale waarde van EUR 566.000,- aan vrije publiciteit.
* De TV-uitzending `Sta op tegen kanker' - die in Lelystad werd
opgenomen en waaraan CML haar medewerking verleende - blijkt uit
metingen van iCare een pr-waarde van EUR 2,3 mln te hebben gehad.
Eenduidig positief beeld
De verschillende partners van CML gaan in de nota in op de meerwaarde
van citymarketing en hun rol daarin. Zij hebben het gevoel gekregen dat
CML een eenduidig, positief beeld van de stad naar buiten brengt. Bij
Staatsbosbeheer is het besef dat een merkpositionering om een lange
adem vraagt en meer is dan een poster ophangen. Ook het University &
Research Centre (WUR) ziet kansen met behulp van CML de vestiging
Lelystad meer op de kaart te zetten. Andere partners willen graag
voorkomen dat er te veel tijd verloren gaat een papier en overleg. De
huidige korte lijnen ervaart men als prettig. In algemene zin zien de
huidige partners CML duidelijk als een bindende factor in de
citymarketing.
Vakgebied
Naast een overzicht van de behaalde resultaten geeft het rapport ook
inzage in de ontwikkelingen binnen het vakgebied. De nota werkt toe
naar een voorstel voor de structurele voortzetting van City Marketing
Lelystad na 2011.
Financiering
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de
financieringsbehoefte vanaf 2012. De verhouding bedrijfsleven -
gemeente zakt van 55% tegen 45% naar een gelijke financiële verhouding.
Concreet wordt gevraagd in 2012 ruim vier ton en daarna ruim drie ton
structureel vrij te maken voor citymarketing. Het verzoek aan de raad
is om deze financieringsbehoefte, samen met de evaluatie, te betrekken
bij de integrale afweging tijdens de behandeling van de kadernota.
Ja