Gemeente Lelystad

College wil door met City Marketing Lelystad

Woensdag 9 maart 2011

Het college van Lelystad heeft kennisgenomen van de tussentijdse evaluatie van City Marketing Lelystad (CML). De nota, met de titel `De slogan voorbij...', is een direct gevolg van het besluit van de raad om na een aantal jaren te bekijken of en hoe Lelystad door wil en kan gaan met het op een professionele manier versterken van haar imago en daarmee (nieuwe) inwoners, bedrijven en bezoekers aan de stad te binden. Het college stemt in met het voortzetten van CML. De raad wordt gevraagd op basis van deze nota een integrale afweging te maken bij de kadernota en structureel gelden vrij te maken.

Focus

In het raadvoorstel wordt de raad niet alleen gevraagd kennis te nemen van de nota `De slogan voorbij...'. Belangrijk onderdeel van het voorstel is de instemming met het voortzetten van citymarketing conform
- het eerder door de raad vastgestelde - strategisch marketingplan 2009-2020 en daarbij te kiezen voor een citymarketingorganisatie met de focus op strategie, coördinatie en ondersteuning in combinatie met een beperkte direct uitvoerende opdracht.

Onafhankelijke positie

Dit besluit gaat uit van een onafhankelijke positie van citymarketing wanneer deze structureel buiten de gemeentelijke organisatie is geplaatst. Het voorstel vraagt ook instemming met de keuze zoveel mogelijk taken en verantwoordelijkheden in het kader van de citymarketing te centraliseren (o.a. (woon) - marketing en toerisme) en de gemeentelijke taken op dit gebied over te dragen aan CML.

Breder perspectief

De tussentijdse evaluatie `De slogan voorbij...' gaat in op de resultaten en effecten van CML tot dusver. Door middel van deze tussentijdse evaluatie wordt de raad in de gelegenheid gesteld om de citymarketing en de activiteiten van CML in breder perspectief te plaatsen om zo een goede afweging te maken hoe en of en in welke vorm de gemeente Lelystad door wil gaan met de professionaliseringsslag van citymarketing.

Tussentijds

Het betreft een tussentijdse evaluatie omdat nog niet de volledige drie jaren te evalueren zijn. Concreet gaat het over een periode van 1 ½ jaar CML. Een periode die te kort is om over specifieke cijfers en effecten te spreken, maar die lang genoeg is om aan te tonen wat in gang is gezet en wat CML tot nu toe heeft bereikt.

Cijfers

De effecten van de inspanningen van de afgelopen 1 ½ jaar zijn nog moeilijk in cijfers uit te drukken, ook het causale verband is niet altijd scherp aan te geven. Een paar cijfers uit het rapport `De Slogan voorbij..':

* Onder de inwoners is het imago van Lelystad toegenomen van 64 naar 69, op een schaal van 100. Met de toename van 5% in imago is de doelstelling behaald.

* De aantrekkelijkheid van de kust is met 15% gestegen.
* De website kent een stijging in bezoekersaantallen van 22% (unieke bezoekers) en 20% (unieke en herhaalbezoeken).
* De 48 gemaakte persberichten leverden 311 berichten in de plaatselijke en landelijke kranten op. In advertentiewaarde kan in de maanden juni, juli en augustus 2010 gesproken worden van een totale waarde van EUR 566.000,- aan vrije publiciteit.
* De TV-uitzending `Sta op tegen kanker' - die in Lelystad werd opgenomen en waaraan CML haar medewerking verleende - blijkt uit metingen van iCare een pr-waarde van EUR 2,3 mln te hebben gehad.

Eenduidig positief beeld

De verschillende partners van CML gaan in de nota in op de meerwaarde van citymarketing en hun rol daarin. Zij hebben het gevoel gekregen dat CML een eenduidig, positief beeld van de stad naar buiten brengt. Bij Staatsbosbeheer is het besef dat een merkpositionering om een lange adem vraagt en meer is dan een poster ophangen. Ook het University & Research Centre (WUR) ziet kansen met behulp van CML de vestiging Lelystad meer op de kaart te zetten. Andere partners willen graag voorkomen dat er te veel tijd verloren gaat een papier en overleg. De huidige korte lijnen ervaart men als prettig. In algemene zin zien de huidige partners CML duidelijk als een bindende factor in de citymarketing.

Vakgebied

Naast een overzicht van de behaalde resultaten geeft het rapport ook inzage in de ontwikkelingen binnen het vakgebied. De nota werkt toe naar een voorstel voor de structurele voortzetting van City Marketing Lelystad na 2011.

Financiering

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de financieringsbehoefte vanaf 2012. De verhouding bedrijfsleven - gemeente zakt van 55% tegen 45% naar een gelijke financiële verhouding. Concreet wordt gevraagd in 2012 ruim vier ton en daarna ruim drie ton structureel vrij te maken voor citymarketing. Het verzoek aan de raad is om deze financieringsbehoefte, samen met de evaluatie, te betrekken bij de integrale afweging tijdens de behandeling van de kadernota. Ja