EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

REACTIE EVO OP "TLN: 'Hoge dieselprijs rampzalig voor verder herstel transportsector'"

Verladersorganisatie EVO hecht aan een goede en duurzame relatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers van vervoer en wijst daarom haar leden op de mogelijkheid van een brandstofclausule. Verladers en vervoerders kunnen zo contractueel vastleggen dat bij (aanhoudende) lage of hoge brandstofprijzen de vervoersprijs daalt of stijgt. In niet alle situaties is een brandstofclausule de oplossing, merkt de verladersorganisatie op. Het is goed om te zien dat 70% van de vervoerders brandstofclausules kent. De afgelopen 10 jaar waren er vele pieken en dalen in de brandstofprijsontwikkeling. Daarmee is ook de aandacht voor de mogelijkheid van brandstofclausules toegenomen. De afspraken hierover moeten dan wel vooraf helder zijn en op schrift gesteld, zodat beide partijen weten bij onder welke omstandigheden en op welk moment er sprake is van korting / prijsverhoging. Ook moet inzichtelijk zijn welk onderdeel van de prijs bepaald wordt door brandstofkosten. EVO en TLN hebben beide de taak hun leden daarover voor te lichten en te adviseren en doen dat ook.

Kern is risicoverdeling
De ontwikkeling van de brandstofprijs is een belangrijke risicofactor in de transportwereld, zo meent EVO. Aan de vraag of een brandstofclausule geaccepteerd moet worden gaat de vraag vooraf welke partij welke risico's draagt. Bij het opstellen van een overeenkomst is het van groot belang om dergelijke risico's af te wegen. Een uitkomst kan zijn een brandstofclausule, maar dat hoeft niet. Want niet elke opdrachtgever is in staat variaties in de brandstofprijzen weer aan zijn klanten door te berekenen.