Gemeente Ede
dinsdag, 8 maart 2011
Concept Functioneel Ontwerp zorgt voor toekomstvaste Parklaan
info@ede.nl
Op dinsdag 8 maart heeft het college van B&W van Ede het concept
Functioneel Ontwerp voor de Parklaan vastgesteld. Met het voorgestelde
ontwerp worden de doelstellingen en ambities van de Parklaan
gerealiseerd: een toekomstvaste ontsluitingsweg met een goede
doorstroming, verkeersveilig voor alle weggebruikers en landschappelijk
goed ingepast.
Het plan ligt van 10 maart t/m 6 april 2011 ter inzage.
De Parklaan is één van de vijf deelprojecten van het project Veluwse
Poort. De Parklaan gaat de ontsluitingsweg vormen voor het nieuwe
stadsdeel en verbindt alle deelprojecten met elkaar: Kazerneterreinen,
Spoorzone, Kop van de Parkweg en Enka. Daarnaast zal de Parklaan zorgen
voor een goede ontsluiting op de provinciale weg N224 en de rijksweg
A12.
Concept Functioneel Ontwerp
Het concept Functioneel Ontwerp is een verdere uitwerking van de
voorkeursvariant voor de Parklaan uit de Structuurvisie Infrastructuur
Ede Oost (2008). In het plan wordt in detail beschreven hoe de weg er
uit gaat zien: van de breedte van de weg en de bermbeplanting tot de
voorzieningen voor fietsers. Ook onderwerpen als landschappelijke
inpassing en geluidsoverlast komen in het concept Functioneel Ontwerp
aan bod.
Voor de Parklaan bestaat een taakstellend budget van 51 miljoen euro.
Om binnen dit budget te blijven, zijn in het concept Functioneel
Ontwerp keuzes gemaakt die afwijken van de Structuurvisie Ede-Oost:
* de Parklaan wordt niet verdiept aangelegd in het noordelijk deel,
maar met brede middenbermen en groene geluidswallen (in plaats van
geluidsschermen) wordt de Parklaan ter hoogte van de
kazerneterreinen landschappelijk goed ingepast. In de eerste
ontwerpronde zijn diverse alternatieven onderzocht voor een
ongelijkvloerse kruising met de monumentale Sysseltselaan en de
verdiepte ligging van de Parklaan. De landschappelijke impact van
een verdiepte ligging bleek echter erg groot. Veel bomen zouden
moeten worden gekapt. Een verdiepte ligging is ook niet
noodzakelijk om een goede doorstroming van het autoverkeer en
verkeersveilige oversteken voor het langzaam verkeer te bereiken.
* de Maanderdijk wordt niet direct aangesloten op de Dr. W. Dreeslaan
ter hoogte van de Poortwachter.
De fietstunnel ter hoogte van Hoekelum kan alleen gerealiseerd worden
met aanvullende financiering. Het tweerichtingenfietspad aan de
westzijde van de Parklaan en de fietstunnel ter hoogte van Hoekelum
verbeteren het comfort en de veiligheid voor fietsers op de belangrijke
regionale fietsverbinding Ede-Bennekom-Wageningen. Deze regionale
fietsverbinding komt waarschijnlijk in de top 5 van het provinciale
investeringsprogramma.
Informatiebijeenkomst
Op maandag 14 maart van 19.30 tot 21.30 uur organiseert de gemeente een
inloopavond over het concept Functioneel Ontwerp voor de Parklaan in De
Reehorst, Bennekomseweg 24 in Ede. Bewoners en belanghebbenden kunnen
tijdens deze avond het plan inzien en hier vragen over stellen aan
medewerkers van de gemeente. Aanmelden voor deze bijeenkomst kan tot 11
maart 2011 via het inschrijfformulier op de website www.veluwsepoort.nu
(zie het nieuwsbericht op de homepage).
Inzage
Het concept Functioneel Ontwerp ligt van donderdag 10 maart tot en met
woensdag 6 april 2011 ter inzage bij de balie Bouwen, Wonen en Milieu
in het Raadhuis De Doelen, Raadhuisplein 2. Het plan en de daarbij
behorende stukken zijn ook in te zien via: www.veluwsepoort.nu onder
Parklaan -> documenten.
Besluitvorming
Nadat het concept Functioneel Ontwerp door de gemeenteraad is
vastgesteld, wordt het technisch verder uitgewerkt in een definitief
ontwerp en juridisch vastgelegd in bestemmingsplannen. Daarna start de
aanbesteding en realisatie. De aanleg van het zuidelijk deel van de
Parklaan start waarschijnlijk in 2012. De aanleg van het noordelijk
deel wordt afgestemd met de ontwikkelingen op de kazerneterreinen. Naar
verwachting starten de werkzaamheden hier niet voor 2014.