Gemeente Ede

dinsdag, 8 maart 2011

Concept Functioneel Ontwerp zorgt voor toekomstvaste Parklaan

info@ede.nl

Op dinsdag 8 maart heeft het college van B&W van Ede het concept Functioneel Ontwerp voor de Parklaan vastgesteld. Met het voorgestelde ontwerp worden de doelstellingen en ambities van de Parklaan gerealiseerd: een toekomstvaste ontsluitingsweg met een goede doorstroming, verkeersveilig voor alle weggebruikers en landschappelijk goed ingepast.

Het plan ligt van 10 maart t/m 6 april 2011 ter inzage.

De Parklaan is één van de vijf deelprojecten van het project Veluwse Poort. De Parklaan gaat de ontsluitingsweg vormen voor het nieuwe stadsdeel en verbindt alle deelprojecten met elkaar: Kazerneterreinen, Spoorzone, Kop van de Parkweg en Enka. Daarnaast zal de Parklaan zorgen voor een goede ontsluiting op de provinciale weg N224 en de rijksweg A12.

Concept Functioneel Ontwerp

Het concept Functioneel Ontwerp is een verdere uitwerking van de voorkeursvariant voor de Parklaan uit de Structuurvisie Infrastructuur Ede Oost (2008). In het plan wordt in detail beschreven hoe de weg er uit gaat zien: van de breedte van de weg en de bermbeplanting tot de voorzieningen voor fietsers. Ook onderwerpen als landschappelijke inpassing en geluidsoverlast komen in het concept Functioneel Ontwerp aan bod.

Voor de Parklaan bestaat een taakstellend budget van 51 miljoen euro. Om binnen dit budget te blijven, zijn in het concept Functioneel Ontwerp keuzes gemaakt die afwijken van de Structuurvisie Ede-Oost:
* de Parklaan wordt niet verdiept aangelegd in het noordelijk deel, maar met brede middenbermen en groene geluidswallen (in plaats van geluidsschermen) wordt de Parklaan ter hoogte van de kazerneterreinen landschappelijk goed ingepast. In de eerste ontwerpronde zijn diverse alternatieven onderzocht voor een ongelijkvloerse kruising met de monumentale Sysseltselaan en de verdiepte ligging van de Parklaan. De landschappelijke impact van een verdiepte ligging bleek echter erg groot. Veel bomen zouden moeten worden gekapt. Een verdiepte ligging is ook niet noodzakelijk om een goede doorstroming van het autoverkeer en verkeersveilige oversteken voor het langzaam verkeer te bereiken.
* de Maanderdijk wordt niet direct aangesloten op de Dr. W. Dreeslaan ter hoogte van de Poortwachter.

De fietstunnel ter hoogte van Hoekelum kan alleen gerealiseerd worden met aanvullende financiering. Het tweerichtingenfietspad aan de westzijde van de Parklaan en de fietstunnel ter hoogte van Hoekelum verbeteren het comfort en de veiligheid voor fietsers op de belangrijke regionale fietsverbinding Ede-Bennekom-Wageningen. Deze regionale fietsverbinding komt waarschijnlijk in de top 5 van het provinciale investeringsprogramma.

Informatiebijeenkomst
Op maandag 14 maart van 19.30 tot 21.30 uur organiseert de gemeente een inloopavond over het concept Functioneel Ontwerp voor de Parklaan in De Reehorst, Bennekomseweg 24 in Ede. Bewoners en belanghebbenden kunnen tijdens deze avond het plan inzien en hier vragen over stellen aan medewerkers van de gemeente. Aanmelden voor deze bijeenkomst kan tot 11 maart 2011 via het inschrijfformulier op de website www.veluwsepoort.nu (zie het nieuwsbericht op de homepage).

Inzage

Het concept Functioneel Ontwerp ligt van donderdag 10 maart tot en met woensdag 6 april 2011 ter inzage bij de balie Bouwen, Wonen en Milieu in het Raadhuis De Doelen, Raadhuisplein 2. Het plan en de daarbij behorende stukken zijn ook in te zien via: www.veluwsepoort.nu onder Parklaan -> documenten.

Besluitvorming

Nadat het concept Functioneel Ontwerp door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt het technisch verder uitgewerkt in een definitief ontwerp en juridisch vastgelegd in bestemmingsplannen. Daarna start de aanbesteding en realisatie. De aanleg van het zuidelijk deel van de Parklaan start waarschijnlijk in 2012. De aanleg van het noordelijk deel wordt afgestemd met de ontwikkelingen op de kazerneterreinen. Naar verwachting starten de werkzaamheden hier niet voor 2014.