Witteveen en Bos
Pleidooi voor `rechts inhalen' tegen files
(07-03-2011)
Het kabinet wil met de verhoging van de maximumsnelheid naar 130
kilometer per uur 'het maximale uit elke meter snelweg halen'. Daarom
moet datzelfde kabinet `keep your lane' invoeren. Dat adviseert
verkeersspecialist ing. Erik Jongenotter van Witteveen+Bos. In de eigen
baan mogen blijven vermindert de files, maakt het verkeer veiliger en
zorgt dat snelwegen beter worden benut.
Nederland krijgt steeds meer brede snelwegen; drie of meer rijstroken
in één richting komt steeds vaker voor. Maar meer capaciteit betekent
niet automatisch minder files, zegt Jongenotter op 7 maart in NRC.
Weggebruikers moeten bij het weven en in- en uitvoegen vaak meerdere
stroken tegelijk oversteken. Dat verstoort het verkeer en daardóór
ontstaan juist files. Een belangrijke oorzaak is angstvallig rechts
houden.
"Nederlanders zijn opgevoed met stevige boetes voor links rijden. De
rechterstroken puilen daardoor uit, terwijl links alle ruimte is. Op
brede snelwegen wreekt zich dat extra. En vooral als er nog nét geen
file is. Iedereen interpreteert de situatie dan anders. De een haalt
wel rechts in, wat in een file inderdaad mag, de ander ergert zich. Het
is verwarrend en daardoor verstorend en onveilig. Op die manier
ontstaat er bijvoorbeeld file in de avondspits bij de splitsing
A4-A44."
Jongenotter pleit voor de invoering van `keep your lane' bij
maximumsnelheden van 90 kilometer per uur en lager. Rijkswaterstaat
moet vlak voordat een file dreigt te ontstaan, een `snelheidsdeken'
instellen, oftewel een lagere snelheid op de matrixborden boven de weg
tonen. Het wordt dan direct mogelijk naar links te gaan of links te
blijven rijden. Het weven kan dan plaatsvinden over een grotere
weglengte, waardoor het verkeersbeeld rustiger wordt.
Voor invoering is een wetswijziging in combinatie met een
informatiecampagne voldoende. Dit maakt het niet alleen een effectieve
maar ook een kostenefficiënte maatregel. Jongenotter: "Onze snelwegen
veranderen ingrijpend, de verkeersregels moeten dat ook. De huidige
zijn niet meer toereikend. Met de invoering van `keep your lane' zullen
automobilisten actief kunnen bijdragen aan de vermindering van files."