Ingezonden persbericht


VO-raad: voorstel Onderwijsraad over prestatiebeloning bevordert onderwijskwaliteit

Utrecht, 7 maart 2011 - De VO-raad is positief over het advies 'Excellente leraren als inspirerend voorbeeld', waarin de Onderwijsraad voorstellen doet voor het stimuleren en waarderen van excellente docenten. "De voorstellen geven scholen de ruimte om prestatiebeloning in te zetten, zodat deze optimaal bijdraagt aan de schoolontwikkeling en onderwijskwaliteit", aldus Sjoerd Slagter, voorzitter van de VO-raad.

Als het aan de Onderwijsraad ligt krijgen werkgevers in het onderwijs de mogelijkheid om hun beste leraren extra te waarderen door ze voor vier jaar het predicaat 'excellent' toe te kennen. Dit wordt mogelijk gemaakt met de 250 miljoen euro die in het regeerakkoord is vrijgemaakt voor prestatiebeloning. Scholen kunnen leraren op diverse manieren extra waarderen: door ze tijd te geven om collega's te coachen en begeleiden, zich in te zetten voor onderwijsinnovatie in de school of zich in te zetten voor speciale groepen leerlingen. Verder kunnen de middelen worden ingezet voor professionalisering, onderzoek en een eenmalige extra beloning voor de leraar. De Onderwijsraad stelt terecht dat het goed is om bepaalde bestedingswijzen te stimuleren bij scholen, maar dat de precieze invulling bij de scholen ligt. Als scholen de gelden naar eigen inzicht en passend bij het gevoerde personeels- en onderwijskundig beleid kunnen inzetten, draagt dit optimaal bij aan schoolontwikkeling en onderwijskwaliteit. De VO-raad deelt de opvatting van de Onderwijsraad dat werkgevers zelf goed in staat zijn de excellente medewerkers te identificeren. "Wel realiseren we ons dat dit een uitdaging is voor werkgevers. Een systeem zoals nu voorgesteld door de Onderwijsraad vereist leiderschap, transparantie en sterke communicatieve vaardigheden. Daar werken we als sector hard aan", aldus Slagter. Het is goed dat de Onderwijsraad de minister adviseert prestatiebeloning niet op te leggen aan scholen. Scholen moeten zelf kunnen bepalen of het (al) past bij het personeelsbeleid en de ontwikkeling van de school, om excellentie te benoemen. Bij positieve effecten zal deze vorm van prestatiebeloning op termijn ook een stimulerend effect hebben op andere scholen.


---