Rijksoverheid
Reactie op advies van Onderwijsraad over excellente leraren
Toespraak | 07-03-2011
Reactie van staatssecretaris Zijlstra op het advies van de Onderwijs
over excellente leraren.
* Ik wil de Onderwijsraad heel hartelijk danken voor het advies
Excellente leraren als inspirerend voorbeeld. Hierin staan de twee
hoofdthema's centraal die ook in mijn actieplan van dit voorjaar
zullen terugkeren: de professionalisering van docenten en
prestatiebeloning.
* Het concept van een kopgroep excellente leraren die het peloton kan
meetrekken, spreekt mij sterk aan: als staatssecretaris van
onderwijs én als fervent wielrenner. Maar toch vooral omdat in deze
aanpak de kwaliteitsverbetering in de schoolpraktijk voorop staat.
* Want als we over prestatiebeloning praten, hebben we het niet
alleen over die maatregel op zich. Het draait om een andere manier
van werken, waarbij meer opbrengstgerichtheid leidt tot betere
leerresultaten van leerlingen.
* Ik volg de raad in de analyse dat het herkennen en erkennen van de
excellente leraren recht doet aan hun kwaliteit. Dat we hierdoor op
school het gesprek over onderwijskwaliteit goed op gang kunnen
brengen. Als we docenten extra kunnen motiveren om talenten van
leerlingen te ontdekken en tot bloei te brengen, wordt het
onderwijs als werkomgeving ook extra aantrekkelijk.
* Er komt geen Haagse blauwdruk voor prestatiebeloning. De komende
tijd neem ik de ruimte om via experimenten te bekijken wat de
succesfactoren zijn voor prestatiebeloning in ons Nederlandse
onderwijsstelsel.
* Het voorstel van de raad klinkt als een concreet systeem, dat goed
kan worden toegepast in de praktijk. Individuele beloning is het
uitgangspunt, maar het hele team kan ervan profiteren: dat vind ik
een sterk punt.
* Ik heb nog wel een paar vragen, bijvoorbeeld over de inzet van de
projecten, de mogelijkheden om alle scholen in beweging te krijgen,
de looptijd en de rolverdeling tussen schoolleiding en excellente
docenten.
* Het lijkt me daarom goed om het voorstel van de raad mee te nemen
in de experimenten, waarbij we de toplaag van de beste leraren een
projectbudget voor kwaliteitsverbetering geven.
* Ik wil ook nog andere vormen van prestatiebeloning bekijken,
bijvoorbeeld teambeloning, en leeropbrengsten in kaart gebracht
door leerlingvolgsystemen.
* In dit advies speelt de schoolleiding een belangrijke rol, maar
laten we ook de rol van ouders en leerlingen tegen het licht
houden.
* Belangrijk is dat we de gelijkheidscultus bij leraren doorbreken,
dat leraren die heel goed presteren extra beloond worden. Dat is
essentieel om ze te behouden voor het onderwijs.