07-03-2011
Onderwijsraad komt met zwak verhaal over prestatieloon
De AOb is blij dat de Onderwijsraad concludeert dat prestatiebeloning
niet uitvoerbaar is op basis van leerprestaties. Het spijt
AOb-voorzitter Walter Dresscher echter dat het adviesorgaan met een nog
slechter voorstel komt om de gereserveerde 250 miljoen euro uit te
geven. `Het verhaal over `intersubjectieve beoordelingen' is slecht
onderbouwd en zal niet werken. Het werkt vriendjespolitiek in de hand
en zal desastreus zijn voor de sfeer in de personeelskamer. We kunnen
het geld dat beschikbaar is voor onderwijs echt veel beter besteden.'
Alternatief beloning op leerprestaties nog slechter
Prestatieloon in het onderwijs is een hartenwens van premier Rutte. Hij
noemde het bij de presentatie van zijn regeerakkoord een van de
grootste ambities van het kabinet. `Daarbij werd hij kennelijk niet
gehinderd door feitenkennis,' aldus Dresscher. `Er ligt een
karrenvracht aan buitenlands bewijs dat prestatiebeloning niet werkt.
Ik ben blij dat de Onderwijsraad inziet dat loondifferentiatie op basis
van leerprestaties geen zin heeft. Maar het had de club gesierd als ze
het daarbij hadden gelaten. Het advies om 5 procent van de docenten
als voorhoede aan te wijzen op basis van intersubjectieve normen, is
immers nog slechter. De suggestie komt een beetje uit de lucht vallen:
de onderbouwing beslaat tien regels.'
Dresscher ziet de sfeer in de personeelskamers kelderen als dit advies
zou worden overgenomen. `Dit systeem is zeer gevoelig voor
vriendjespolitiek en zal voor scheve gezichten in de school zorgen.
Temeer omdat het kabinet dat per se wil investeren in prestatieloon het
geld beknibbelt op het salaris van de collega's: die zijn immers op nul
gezet. De AOb ziet dan ook niets in enige vorm van prestatieloon. Dat
hebben we de Onderwijsraad al laten weten toen ze dit advies schreven,
dat doen we nu weer.'
Functiemix toereikend
Wat de AOb betreft moet de functiemix, zoals nu op veel scholen al
ingevoerd, met de huidige cao het uitgangspunt zijn voor verdere
stappen. Die mix geeft onderwijspersoneel kans carrière te maken voor
de klas, voorziet in een snellere salarisstijging dan voorheen, en
plaatst mensen die via specifieke kennis van extra waarde zijn binnen
een team in een hogere schaal. `Daarmee wordt extra kennis beloond en
is zijn de criteria waarmee een salaris wordt vastgesteld voor alle
personeelsleden helder,' aldus Dresscher. Het doel van de
onderwijsraad: dat goede leraren een voorbeeld vormen voor hun
collega's komt hiermee ook binnen bereik.
Het kabinet heeft vooruitlopend op experimenten met prestatiebeloning
bepaald dat de proeven hoe dan ook slagen, en er op de langere termijn
250 miljoen euro per jaar voor gereserveerd. `Omdat de voor de hand
liggende meting via leerprestaties niet werkt, lopen we nu het risico
dat dit kabinet geld gaat uitdelen op basis van `hear-say' in de
directiekamers. Terwijl de collega's op nul staan en massaontslag
dreigt vanwege de bezuinigingen op het passend onderwijs', zegt
Dresscher. `Ik hoop maar dat het gezond verstand zegeviert.'
Algemene Onderwijsbond