Algemene Onderwijsbond

07-03-2011

Onderwijsraad komt met zwak verhaal over prestatieloon

De AOb is blij dat de Onderwijsraad concludeert dat prestatiebeloning niet uitvoerbaar is op basis van leerprestaties. Het spijt AOb-voorzitter Walter Dresscher echter dat het adviesorgaan met een nog slechter voorstel komt om de gereserveerde 250 miljoen euro uit te geven. `Het verhaal over `intersubjectieve beoordelingen' is slecht onderbouwd en zal niet werken. Het werkt vriendjespolitiek in de hand en zal desastreus zijn voor de sfeer in de personeelskamer. We kunnen het geld dat beschikbaar is voor onderwijs echt veel beter besteden.'

Alternatief beloning op leerprestaties nog slechter Prestatieloon in het onderwijs is een hartenwens van premier Rutte. Hij noemde het bij de presentatie van zijn regeerakkoord een van de grootste ambities van het kabinet. `Daarbij werd hij kennelijk niet gehinderd door feitenkennis,' aldus Dresscher. `Er ligt een karrenvracht aan buitenlands bewijs dat prestatiebeloning niet werkt. Ik ben blij dat de Onderwijsraad inziet dat loondifferentiatie op basis van leerprestaties geen zin heeft. Maar het had de club gesierd als ze het daarbij hadden gelaten. Het advies om 5 procent van de docenten als voorhoede aan te wijzen op basis van intersubjectieve normen, is immers nog slechter. De suggestie komt een beetje uit de lucht vallen: de onderbouwing beslaat tien regels.'

Dresscher ziet de sfeer in de personeelskamers kelderen als dit advies zou worden overgenomen. `Dit systeem is zeer gevoelig voor vriendjespolitiek en zal voor scheve gezichten in de school zorgen. Temeer omdat het kabinet dat per se wil investeren in prestatieloon het geld beknibbelt op het salaris van de collega's: die zijn immers op nul gezet. De AOb ziet dan ook niets in enige vorm van prestatieloon. Dat hebben we de Onderwijsraad al laten weten toen ze dit advies schreven, dat doen we nu weer.'

Functiemix toereikend
Wat de AOb betreft moet de functiemix, zoals nu op veel scholen al ingevoerd, met de huidige cao het uitgangspunt zijn voor verdere stappen. Die mix geeft onderwijspersoneel kans carrière te maken voor de klas, voorziet in een snellere salarisstijging dan voorheen, en plaatst mensen die via specifieke kennis van extra waarde zijn binnen een team in een hogere schaal. `Daarmee wordt extra kennis beloond en is zijn de criteria waarmee een salaris wordt vastgesteld voor alle personeelsleden helder,' aldus Dresscher. Het doel van de onderwijsraad: dat goede leraren een voorbeeld vormen voor hun collega's komt hiermee ook binnen bereik.

Het kabinet heeft vooruitlopend op experimenten met prestatiebeloning bepaald dat de proeven hoe dan ook slagen, en er op de langere termijn 250 miljoen euro per jaar voor gereserveerd. `Omdat de voor de hand liggende meting via leerprestaties niet werkt, lopen we nu het risico dat dit kabinet geld gaat uitdelen op basis van `hear-say' in de directiekamers. Terwijl de collega's op nul staan en massaontslag dreigt vanwege de bezuinigingen op het passend onderwijs', zegt Dresscher. `Ik hoop maar dat het gezond verstand zegeviert.'