Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
consumenten hebben een favoriete levensmiddelenspeciaalzaak
Brood- en banketzaken
Veel consumenten hebben een favoriete levensmiddelenspeciaalzaak
07/03/2011
Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (54%) heeft in de eigen
woonplaats een favoriete bakker, 42% heeft een favoriete slager en
bijna kwart (24 %) een favoriete groentewinkel. Zo blijkt uit de
HBD-Consumentenmonitor, een maandelijks onderzoek onder duizend
consumenten van achttien jaar en ouder. Deze groep is representatief
voor de Nederlandse bevolking.
Van de consumenten die zeggen een favoriete bakker te hebben, koopt 56
% zijn brood daar ook het vaakst. Van degenen die zeggen een favoriete
slager te hebben, koopt 43 % daar ook het vaakst zijn vlees en van de
consumenten met een favoriete groentewinkel gaat 47 % daar ook het
vaakst naar toe voor zijn groente en fruit.
Anderen kopen vooral bij de supermarkt
De mensen die wel een favoriete speciaalzaak hebben maar zeggen daar
niet het vaakst de desbetreffende producten te kopen, is gevraagd waar
ze die dan wel kopen. Dat doen ze voor het grootste deel bij de
supermarkt: vlees (96%), brood- en banket (91%), en groente- en fruit
(94%). De overige consumenten kopen deze producten op de markt en soms
bij een andere dan de favoriete speciaalzaak.
Bakker best bezochte speciaalzaak
Van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder koopt 34 % brood en banket
het vaakst bij de bakker (tegen 60% bij de supermarkt), 19% koopt vlees
het vaakst bij de slager (supermarkt: 74%) en 13% koopt groente en
fruit het vaakst bij de groentezaak (supermarkt: 77%). Hiermee is de
bakker de speciaalzaak met de meeste klanten. Relatief veel consumenten
(6%) kopen hun groente en fruit op de markt, 2% koopt hun brood en
banket op de markt en slechts een enkeling koopt vlees op de markt.
Speciaalzaak biedt hoge kwaliteit
Voor 91% van de mensen die hun vlees het vaakst bij een slager kopen is
de hoge kwaliteit een reden. 40% noemt het persoonlijke aspect en 28%
het grotere keuzeaanbod. Van de mensen die hun vlees het vaakst bij een
supermarkt kopen noemt ruim twee derde het gemak als reden, 48% zegt
dat het minder tijd kost en 47% noemt de lage prijzen als reden.
Ook bij de bakkerswinkel en de groentezaak is de hoge kwaliteit van het
assortiment verreweg de belangrijkste reden om daar te kopen, gevolgd
door het persoonlijke aspect en de grote keuze.