Ingezonden persbericht


4 maart 2011 024

Fietsen in Amsterdam scoort een 7,3

Amsterdam als stad om in te fietsen is in 2010 gewaardeerd met een 7,3. Daarmee is de waardering stabiel, al is het cijfer iets hoger dan in de voorgaande jaren. Samen fietsen Amsterdammers ongeveer twee miljoen kilometer per dag. Jaarlijks wordt onder 400 personen onderzoek gedaan naar de waardering voor het Amsterdamse fietsbeleid en de fietsvoorzieningen. Naast de algemene waardering met een 7,3 zijn de belangrijkste conclusies in 2010: · Het verkeersveiligheidsgevoel scoort een 6,7. Dat cijfer stijgt langzaam: van 6,3 in 2006, naar 6,6 in 2007-2008 en 6,7 in 2009. · Fietsparkeren scoort, afgezien van parkeren in de eigen buurt, op alle punten onvoldoende. Dit is een bekend probleem dat de gemeente meeneemt in de plannen voor de komende jaren. Het meerjarenplan zal eind maart worden gepresenteerd. Fietsparkeren Voor de mogelijkheden om fietsen te parkeren geven Amsterdammers onvoldoenden, behalve voor het parkeren in de eigen buurt. In de afgelopen jaren heeft de gemeente het f ietsparkeren verbeterd door het wijzigen van de APV. Hierdoor kunnen wrakken en weesfietsen sneller worden geruimd. Zo ontstaat meer ruimte in fietsstallingen. Ook is de Fietspunt-stalling Timorplein geopend. Daarnaast is gewerkt aan de voorbereiding voor ondergrondse stallingen bij het Centraal Station en het Leidseplein. Fietswrakken De gemeente zet onder andere het Fietsdepot (voorheen AFAC) in om fietsdiefstal te bestrijden. Het depot is er ook voor de afwikkeling van wrakken en verlaten fietsen. In 2010 kreeg het Fietsdepot 33.529 fietsen aangeleverd, waaronder 22.075 fietsen die als wrak zijn bestempeld. 4849 Fietsen zijn teruggekomen bij de eigenaar. De andere fietsen kregen een goede bestemming bij werkgelegenheidsprojecten in binnen- en buitenland. Graveren Het graveerteam heeft op 49 dagen graveeracties gehouden waarbij in totaal 2008 fietsen zijn voorzien van een unieke graveercode. Hierdoor zijn de fietsen minder aantrekkelijk voor diefstal en zijn eigenaren bij diefst al eenvoudig terug te vinden. Toch blijft fietsdiefstal een hardnekkige vorm van criminaliteit. Fietsnetwerk Amsterdammers waren in 2010 tevreden over het fietsnetwerk. Fietsroutes zijn goed aangegeven en de wachttijd voor fietsers bij verkeerslichten in de stad scoort een voldoende. In Amsterdam worden steeds meer wachttijdvoorspellers bij fietsverkeerslichten geplaatst. De fietsers zijn er positief over. Verkeersgedrag In 2010 ergerden fietsers zich evenveel aan andere weggebruikers als in de afgelopen vier jaar. Fietsers stoorden zich het meest aan automobilisten (37%). Het aantal brom- en snorfietsen en taxi's dat rondrijdt in Amsterdam is klein ten opzichte van het aantal fietsers en auto's. Toch stoort een grote hoeveelheid fietsers zich aan brom- en snorfietsen (14%) en taxi's (8%). Ook is het opmerkelijk dat fietsers zich in 2010 (31%) meer dan in 2006 (24%) stoorden aan andere fietsers. Verkeersveiligheid De verkeersveiligheid in 2010 is ten opzichte van 2006 hoger gewaardeerd. Het rapportcijfer steeg van 6,3 naar 6,7. Waarschijnlijk komt dit door de kwaliteit van het grote aantal fietspaden. De Amsterdamse fietser hecht veel belang aan de verkeersveiligheid: zowel in 2010 als in alle eerdere onderzoeken werd dit als het belangrijkste verbeterpunt bestempeld.