Planstudie naar nieuwe grote zeesluis IJmuiden in volgend stadium
4 maart 2011
Rijkswaterstaat heeft Advies-
en ingenieursbureau DHV de opdracht gegeven drie varianten van de
nieuwe zeesluis uit te werken. Daarmee is de planstudie naar een nieuwe
en grotere zeesluis in IJmuiden in een volgend stadium gekomen.
Uitgangspunt van het onderzoek is het verbeteren van de bereikbaarheid
van de havens langs het Noordzeekanaal.
De planstudie bestaat uit twee fases. De eerste fase moet uitwijzen
welke afmetingen de zeesluis moet krijgen, waar deze komt te liggen,
welke bouwwijze de meest efficiënte is en of aan alle milieueisen kan
worden voldaan. Deze onderzoeksvragen worden uitgewerkt in een proof of
concept waarin de technische haalbaarheid van de zeesluis beschreven
staat, een milieutoets om te kijken of de milieuruimte in het gebied nu
en in de toekomst voldoende ruimte biedt en een maatschappelijke kosten
en baten analyse (MKBA). Naar verwachting zal de eerste fase van de
planstudie rond de jaarwisseling 2011/2012 zijn afgerond. De planstudie
is geselecteerd voor een bijdrage van 1,75 miljoen euro uit het TEN-T
programma van de Europese Unie.
Op basis van drie uitgewerkte varianten van de nieuwe zeesluis nemen de
betrokken partijen, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM),
gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland aan het eind van deze
eerste fase een voorkeursbesluit. Na een positief besluit volgt in fase
2 de detailuitwerking van de gekozen variant en het opstellen van onder
andere een Milieueffectrapportage. Ook start dan de
aanbestedingsprocedure voor de uitvoering van de aanleg van de
zeesluis. Aan het eind van de tweede fase volgt een definitieve keuze
in de vorm van een realisatiebesluit.
Sluiscapaciteit
Het sluizencomplex in IJmuiden bestaat uit vier sluizen. Via de
grootste daarvan, de Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle
lading naar de Amsterdamse haven. De huidige zeesluis dateert uit 1929
en is binnen 15 tot 20 jaar aan vervanging toe, omdat de sluis dan
technisch is afgeschreven. Met de nieuwe zeesluis groeit de
sluiscapaciteit mee met de groei van het scheepvaartverkeer. De nieuwe
sluis biedt de benodigde ruimte om aan de vraag van de markt te kunnen
voldoen en levert een belangrijke bijdrage aan de totale ontwikkeling
van het Noordzeekanaalgebied en haar achterland.
Projectpartners
Om tot een nieuwe en grotere zeesluis te komen, werken Provincie
Noord-Holland, Haven Amsterdam, het ministerie van IenM en
Rijkswaterstaat nauw samen. Deze samenwerking is gebaseerd op een
convenant van eind 2009. Hierin hebben het ministerie van IenM,
gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland afspraken gemaakt voor de
aanleg van een nieuwe grotere zeesluis.
Meer informatie?
www.rijkswaterstaat.nl
Haven Amsterdam