De volgende generatie: stilstaan zonder snelheid te verliezen
Datum: 04 maart 2011
Oratie: mw. prof.dr. I.M. van Langen, 15.30 uur, Nieuwe Kerk, Nieuwe
Kerkhof 1, Groningen
Titel: De volgende generatie: stilstaan zonder snelheid te verliezen
Leeropdracht: Klinische genetica
Faculteit: Medische Wetenschappen
Prof.dr. Irene van Langen gaat tijdens haar oratie in op de
ontwikkelingen en uitdagingen van de Klinische Genetica, het medisch
specialisme en onderzoeksgebied dat zich bezighoudt met de toepassing
van genetisch onderzoek in de geneeskunde. Op grond van
erfelijkheidsonderzoek worden patiënten en hun familieleden geadviseerd
over hun kansen op (kinderen met) erfelijke ziekten en de manieren
waarop men deze kansen desgewenst kan verkleinen. Hierbij staat voorop
dat men geholpen wordt zelfstandig de persoonlijk beste keuzes te maken
in de gegeven omstandigheden. Verkleinen van kansen op ziekte of
overlijden kan bijvoorbeeld door vroege opsporing van dragers en
preventieve behandeling, maar ook door prenatale diagnostiek. Vooral
bij erfelijke kanker en erfelijke hartziekten zijn de mogelijkheden
flink gegroeid, waardoor in het afgelopen decennium het patiëntenaanbod
met tien procent per jaar is toegenomen.
Op dit moment bevinden we ons in een spannende tussenfase naar de
volgende generatie DNA-diagnostiek, waarin de belofte van `het duizend
dollar genoom' al dichtbij is, maar veel uitkomsten nog moeilijk te
interpreteren zijn. Van Langen betoogt in haar rede dat medici moeten
stilstaan bij de uitdagingen die dit voor de erfelijkheidsadvisering
oproept. Vragen die daarbij spelen zijn: Hoe moeten patiënten
geïnformeerd worden over alle, op dit moment nog vaak onduidelijke,
afwijkingen die we in hun DNA vinden? Mogen ze zelf beslissen welke
onzekerheden ze aankunnen, of moeten medici bepalen wat goed is voor de
patiënt? En hoe blijven specialist en patiënt hierover in contact,
zodat nieuwe informatie later alsnog bij de patiënt en de familie
terechtkomt? Hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen laten profiteren van
de nieuwe technische mogelijkheden? Wat zijn de rechten van kinderen
hierbij en bepalen specialisten dat, of de ouders? Hoe kan de nieuwe
generatie artsen opgeleid worden in deze zaken?
Van Langen zal in haar rede een aantal voorbeelden en mogelijke
oplossingen bespreken. Zij zal ervoor zorgen dat door multidisciplinair
onderzoek snel antwoorden op deze vragen gevonden worden, zodat we
zonder snelheid te verliezen de nieuwe technieken in het voordeel van
patiënten kunnen inzetten.
Laatst gewijzigd: 01 maart 2011 11:07
Rijksuniversiteit Groningen