Regulator luchthaven gaat naar Raad van State

02/03/2011 14:22

Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer

De Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal stapt naar de Raad van State om de schorsing en vernietiging te vragen van de beslissing van de Staatssecretaris voor Mobiliteit waarmee een stijging van de tarieven van Brussels Airport werd goedgekeurd. De Dienst Regulering betwist als onafhankelijke economische regulator de bevoegdheid van de Staatssecretaris in deze kwestie. De Dienst Regulering besliste eerder op 14 december 2010 dat de tarieven van Brussels Airport moesten dalen, wat later echter werd herzien door Staatssecretaris Schouppe.

De Dienst Regulering is de bij wet aangeduide economische regulator die op onafhankelijke wijze toezicht houdt op de uitbatingslicentie van Brussels Airport in het algemeen en de tarieven in het bijzonder.

Op 14 december 2010 besliste de Dienst Regulering dat de tarieven voor de volgende vijf jaren (2011 - 2016) op Brussels Airport moeten dalen (evolutie buiten de indexaanpassing). De Dienst Regulering kwam na een grondige analyse gedurende 5 maanden van de door Brussels Airport aangerekende kosten tot deze beslissing, waarbij werd vastgesteld dat bepaalde kosten onterecht werden doorgerekend aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Luchthavenuitbater The Brussels Airport Company ging niet akkoord met deze beslissing maar in plaats van naar het Hof van Beroep in Brussel te stappen - dit is de door wet aangeduide beroepsinstantie tegen beslissingen van de Dienst Regulering - wendde Brussels Airport zich tot Staatssecretaris Schouppe met de vraag de beslissing van de Dienst Regulering te herzien.

Reeds op 12 januari 2011 willigt de Staatssecretaris de vraag van Brussels Airport in en herziet hij de beslissing van de Dienst Regulering. Hij keurt een stijging van de tarieven van Brussels Airport goed die zeer nauw aanleunt bij de initieel door de luchthavenuitbater gevraagde stijging.

De Dienst Regulering stapt nu naar de Raad van State om de schorsing en vernietiging van de beslissing van de Staatssecretaris te bekomen. Voornaamste argument hiervoor is dat de Staatssecretaris zich onterecht een bevoegdheid heeft toegeëigend die bij wet exclusief werd toegewezen aan de Dienst Regulering. Deze laatste werd als regulator aangeduid om toe te zien op de tarieven van Brussels Airport. Dit toezicht dient op onafhankelijke manier te gebeuren gelet op de dominante positie van de luchthaven en het aandeelhoudersschap van de Belgische Staat in The Brussels Airport Company (25% van de aandelen).

De problematiek van de luchthaventarieven vertoont gelijkenissen met wat in andere sectoren zoals energie en telecom gebeurt. Net zoals de CREG en het BIPT is de Dienst Regulering de instantie die er op moet toezien dat de tarieven die door een dominante marktspeler worden vooropgesteld, correct berekend werden en zo laag mogelijk zijn, weliswaar met inachtneming van een billijke winstmarge.

Op die manier is de Dienst Regulering -net zoals de andere regulatoren- ook dè instantie die de belangen van de gebruikers, i.c. passagiers en luchtvaartmaatschappijen, bewaakt.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel