Persbericht
Toename online mailings zorgt voor afname 'ouderwetse' folder
Clansman: retailers kiezen vaker voor digitale nieuwsbrieven om consument direct te bereiken
Utrecht, 2 maart 2011 - Retailers versturen steeds vaker digitale nieuwsbrieven en mailings in plaats van traditionele reclamefolders. De fysieke postverzending is op zijn retour en maakt plaats voor online marketing en e-mailmarketing campagnes. Zo blijkt uit bevindingen van Clansman, dat onder meer de online campagnes voor Wehkamp, Halfords, Dept en Invito verzorgt.
Dat retailers eerder kiezen voor een online marketing campagne in plaats van het versturen van ouderwetse reclamefolders heeft onder andere te maken met de mogelijkheid om de juiste doelgroepen direct te bereiken en eenvoudiger aan te sporen tot actie. Consumenten kunnen via een digitale mailing direct worden doorverwezen naar de webshop. Daarnaast is voor de retailer meetbaar hoeveel personen de mailing hebben geopend en bepaalde links hebben geopend, wat inzicht geeft in het bereik van de mailing.
"Doordat je bij het verzamelen van e-mailadressen voor de mailings meteen persoonlijke gegevens kunt laten invullen, is het afstemmen van deze mailing op je doelgroep een stuk eenvoudiger dan bij een ouderwetse reclamefolder", zegt Jeroen Ligthart, directeur van Clansman, specialist in online marketing en e-mailmarketing. "Daarnaast werken bedrijven in e-mailmarketing steeds vaker op performance based basis, waarmee zij goedkoper uit kunnen zijn."
Het inschrijven op een nieuwsbrief - waarbij klanten korting kunnen krijgen - gebeurt steeds vaker. Ook het stopzetten hiervan is een stuk eenvoudiger, aangezien het voor consumenten eenvoudiger is om zich voor een nieuwsbrief uit te schrijven dan de ontvangst van specifieke traditionele reclamefolders stop te laten zetten.
"Ons klantenbestand breidt zich steeds meer uit met retailers. Zo werven we met onze online campagnes onder meer voor Scapino, Menatwork en TNT. Nieuwsbriefbestanden worden voor dit soort bedrijven steeds meer waard en zorgen naast een stijging van de online sales ook voor een stukje extra klantenbinding", vervolgt Jeroen Ligthart. "TNT heeft onlangs aangegeven dat de verspreiding van fysieke post het komende jaar weer met 10% zal afnemen. We verwachten dan ook dat de trend om online mailings te versturen doorzet en dat bedrijven steeds minder geld gaan steken in de ouderwetse reclamefolder."
(350 woorden)