Nederlandse Vereniging van Journalisten
eLinea en de kansen voor freelancers
woensdag 2 maart 2011 | De roep om een goed businessmodel voor internet
klinkt steeds harder. Maar een platform waarop uitgevers samen met hun
directe concurrenten delen van hun content aanbieden, bleef tot nu toe
uit. Inmiddels zijn er meerdere initiatieven, waaronder het platform
eLinea dat een dertigtal uitgevers aan zich heeft weten te binden. Het
nieuwe initiatief is 24 februari van start gegaan. Grote vraag is welke
kansen eLinea biedt aan individuele freelance journalisten. Die vraag
werd beantwoord tijdens de NVJ-bijeenkomst Eerlijk deel voor
freelancers: De toekomst van freelancers, op dinsdag 1 maart.
Op eLinea kunnen uitgevers hun content aanbieden en kunnen lezers zich
abonneren op verschillende artikelkanalen. De artikelen van deze
kanalen worden gebundeld in een digitaal bestand die kunnen worden
gelezen op computer of tablet naar keuze. Lezers kunnen nu al kiezen
uit ondermeer NRC Handelsblad, Elsevier, Vrij Nederland, Psychologie,
maar ook uit schrijvers en columnisten zoals Dolf Jansen of Yvonne
Kroonenberg.
eLinea gelooft heilig in het digitaal lezen. Natasja Oosterloo van
initiatiefnemer eReadersgroep: `De papieren krant is een typisch
massaproduct, lezers vinden misschien tien tot twintig procent van de
inhoud interessant. In de digitale wereld wordt veel meer op maat
geselecteerd, dan wordt tachtig procent van de content interessant.'
Naar eigen zeggen biedt eLinea ook kansen voor freelancers om zelf
artikelen uit te geven. Dat biedt voordelen: je bent niet meer
afhankelijk van een opdrachtgever, je kunt zelf nieuwe lezersgroepen
aanboren; je bepaalt zelf je prijs; des te meer lezersabonnementen des
te meer opbrengsten; naarmate je langer bezig bent krijg je meer
inzichten in de interessegebieden van de lezers; en tenslotte, je kunt
je als naam vestigen. `Jouw naam tussen de gevestigde merken heeft een
versterkend effect', aldus Oosterloo. Maar dat staat of valt wel met de
zogenoemde branding. Je zult een naam, een merk moeten opbouwen en een
marketingplan moeten hebben.
Het klinkt allemaal prachtig, maar kan een freelancer die gebonden is
aan opdrachtgevers wel zo gemakkelijk publiceren? Veel freelancers
hebben immers contracten ondertekend waarmee zij afstand hebben gedaan
van hun auteursrechten terwijl uitgevers de content steeds maar weer
kunnen hergebruiken. `Het is inderdaad afhankelijk van de afspraken met
je opdrachtgever,' aldus Natasja Oosterloo. 'Je zult daarin duidelijke
keuzes en afspraken moeten maken.'
Het platform heeft binnen de eerste week enkele honderden
gebruikersaanmeldingen binnengekregen. Uiteindelijk wil eLinea toe naar
één miljoen lezers in 2015. Dat zijn zowel lezers met betaalde als
gratis abonnementen. Voor een artikelkanaal moet het goed mogelijk
zijn, aldus eLinea, om 3000 tot 5000 (betaalde) lezers te bereiken. Wat
betekent dat voor een freelancer die zijn werk via het platform
uitgeeft? Stel, dat je een maandabonnement à 79 cent per maand biedt.
Dat abonnement bestaat uit vier artikelen per maand en het aantal
abonnementen bedraagt 4000. Dan verdien je 3160 euro per maand. Let wel
dat van de opbrengsten zeventig procent voor jezelf is en dertig
procent naar eLinea gaat.
3 tips voor freelancers:
- Kies voor een niche, voor content die nergens anders gratis is te
vinden;
- Verken deze manier van uitgeven bij wijze van experiment naast je
gebruikelijke werk;
- Overweeg om als freelancecollectief zelf een uitgeverij te starten en
artikelen via platforms aan te bieden.