Adfiz
Adfiz geeft visie op het toekomstig deskundigheidsbouwwerk
"Nu inzetten op deskundigheidscultuur"
Adfiz presenteert vandaag het position paper "Visie op het bouwwerk
deskundigheid Wft".
Zij concludeert dat het huidige deskundigheidsbouwwerk een belangrijke
bijdrage heeft geleverd aan bevordering van de deskundigheid en
kwaliteit van dienstverlening in de branche. Uit de praktijk is
gebleken dat verdergaande verbetering van de kwaliteit gewenst en
noodzakelijk is. De markt heeft behoefte aan een bouwwerk, dat
enerzijds zekerheden biedt over de aantoonbare deskundigheid van iedere
medewerker die de klant adviseert. Anderzijds heeft de markt er
behoefte aan dat dit bouwwerk ook bijdraagt aan een
deskundigheidscultuur waarin leren meer is dan het voldoen aan de
(minimale) wettelijke verplichting. Adfiz is van mening dat daartoe een
aanpassing van het deskundigheidsbouwwerk noodzakelijk is.
De voorstellen van Adfiz moeten niet leiden tot meer studiebelasting.
Integendeel, ze moeten leiden tot een efficiënter en effectiever
deskundigheidsbouwwerk en PE-systeem Voorstellen tot verbetering
betreffen de wijze van borging van de deskundigheid, de structuur van
het opleidingsgebouw, de onderwijskundige vormgeving, het karakter van
de permanente educatie en de rol van het CDFD.
Certificering
In haar visie stelt Adfiz dat een klant blindelings moet kunnen
vertrouwen op de deskundigheid van zijn financieel adviseur, ongeacht
het kanaal waar deze adviseur/verkoper actief is. Daarom zouden de
vakbekwaamheidseisen niet alleen moeten gelden voor feitelijk
leidinggevenden, maar voor alle medewerkers die klanten adviseren.
Daartoe acht Adfiz het noodzakelijk dat iedere adviseur aantoonbaar
moet beschikken over de relevante diploma's of daaraan gelijkgestelde
certificaten. De situatie waarin medewerkers niet zelf gekwalificeerd
hoeven te zijn, maar een onderneming de vakbekwaamheid van zijn
medewerkers mag `regelen' met bijvoorbeeld computersystemen,
handleidingen of alleen op basis van een vier-ogen-principe passen niet
in een branche die deskundigheid nastreeft met het klantbelang als
drijfveer. Hartman: "Adviseren in het belang van de klant vraagt om een
deskundig geleide wisselwerking tussen financieel dienstverlener en
klant. Daarbij moet de financieel dienstverlener toetsen welke kennis
de klant bezit en nodig heeft en of gegeven informatie en oplossingen
begrepen zijn en of deze oplossingen daadwerkelijk voldoen aan de
wensen van de klant. Deze praktijk is per definitie niet
voorgeprogrammeerd te sturen, noch achteraf op juistheid te
controleren."
Eerder stelde Adfiz al een personenregister met een tuchtregime voor
waarin alle certificering is vastgelegd. Zo kan de klant objectieve
informatie inwinnen over de relevante kwaliteiten van een adviseur
waarmee hij overweegt in contact te treden of reeds contact heeft.
Daarnaast vindt Adfiz dat adviseurs in andere beroepsgroepen als
accountants en fiscaal adviseurs ook wat betreft de
vakbekwaamheidseisen onder de reikwijdte van de Wft zouden moeten
vallen wanneer zij financieel advies geven. De klant heeft immers in
elke adviessituatie recht op dezelfde waarborgen voor kwaliteit.
Vaardigheden
Een ander punt dat Adfiz in haar Visie benadrukt, is niet alleen eisen
aan de kennis te stellen, maar ook aan de toepassing van die kennis. De
AFM onderschreef het belang hiervan recent nog in het
hypothekenonderzoek (oktober 2010) waarin ze constateerde dat de kennis
op niveau is, maar dat de vaardigheden om die kennis optimaal toe te
passen beter kunnen. Daarnaast constateert Adfiz dat de huidige
Wft-opleidingen geen basis kennen in beroepsprofielen in de
verzekeringsbedrijfstak noch in voorkomende functieprofielen. Een
adequate aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk ontbreekt.
Daarom stelt Adfiz voor beroeps- en functieprofielen op te stellen
waaraan niet alleen de vereiste relevante kennis, maar ook vaardigheden
en competenties worden verbonden.
Klik hier voor het position paper 'visie op het bouwwerk deskundigheid
Wft'
Zie het origineel