Nieuws
Nieuw voedselkeuzelogo onduidelijk voor consumenten
woensdag 2 maart 2011
Het nieuwe voedselkeuzelogo dat de Stichting Ik Kies Bewust en Albert
Heijn (AH) hebben aangeboden aan minister Schippers is onduidelijk voor
consumenten. De Consumentenbond en de Hartstichting vinden het goed dat
er gewerkt is aan 1 gezamenlijk logo en 1 set criteria. Maar de goede
kanten van het klavertje van AH hebben plaats gemaakt voor nieuwe,
onduidelijke richtlijnen.
De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of
consumenten het nieuwe logo begrijpen.
Klavertjeslogo was duidelijk
De Consumentenbond en de Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn
met het klavertjeslogo consumenten duidelijk informeerde over een
gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik. Een groen klavertje
duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje staat voor minder
gezonde producten en tussendoortjes.
Het bedrijf volgde de kritiek en adviezen van de Gezondheidsraad in
2008 op. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit
een groen of blauw logo.
Zo worden tussendoortjes, snacks, sauzen etc. voortaan aangeprezen met
een blauw 'bewuste' keuzelogo in plaats van een duidelijk oranje logo
dat laat zien dat een product minder gezond is dan 'groen'.
Aanbevelingen Gezondheidsraad niet opgevolgd
Positief is dat er nu wordt aangegeven dat iets een 'gezondere' of
'bewuste' keuze is binnen de productgroep en dat 'nepvezels' niet meer
meetellen in het vezelcriterium.
Maar bij het maken van het nieuwe logo zijn de voedingsrichtlijnen van
het Voedingscentrum vooral aangepast aan de wensen van de fabrikanten
en niet andersom, zoals de Gezondheidsraad had aanbevolen.
Criteria te soepel
Op sommige punten zijn volgens de Consumentenbond de criteria wel érg
soepel geworden: ontbijtgranen mogen 2x zoveel verzadigd vet, 4x zoveel
zout en 6x zoveel suiker bevatten. En groenteconserven mogen bijna 2x
zoveel zout bevatten als bij de oude criteria.