FloraHolland


CDA-delegatie op werkbezoek bij FloraHolland Bleiswijk

BLEISWIJK (2 maart 2011) - Op dinsdag 1 maart jl. bracht een delegatie van CDA Zuid-Holland een werkbezoek aan FloraHolland Bleiswijk. De glastuinbouw neemt in Nederland economisch gezien een belangrijke positie in. Na Schiphol en de Rotterdamse haven is de tuinbouw de derde economische pijler van Nederland. Het bezoek is dan ook een belangrijke voorbereiding op de Provinciale Statenverkiezingen die op 2 maart 2011 plaatsvinden. Onder andere Tweede Kamerlid Sander de Rouwe, lijsttrekker CDA Zuid-Holland en tevens waarnemend voorzitter CDA-landelijk Liesbeth Spies, CDA-gedeputeerde Asje van Dijk en CDA-fractievoorzitter Lansingerland Claudia Füss namen deel aan het bezoek.
Tijdens het werkbezoek sprak Aad van den Enden, vestigingsmanager FloraHolland Bleiswijk, over de ontwikkelingen van FloraHolland Bleiswijk als sierteeltdetailhandelscentrum in de thuismarkt en als logistiek centrum voor de internationale sierteeltlogistiek. De CDA-delegatie had speciale aandacht voor de gevolgen van de digitalisering in de sierteeltsector en de ontwikkeling van de directe afzetvormen.

Ook is uitvoerig ingegaan op de ontwikkelingen ten aanzien van productie, kennis, innovatie, handel en logistiek binnen de Greenportregio Oostland-Zuidplas. De mogelijkheden om het Bleizo-gebied langs de A12 verder te ontwikkelen als nationaal en internationaal Greenportcentrum van kennis en innovatie werden besproken. Op logistiek vlak kwamen de ontwikkeling van Greenparc Bleiswijk als agrilogistiek centrum in de Greenport en de as Zoetermeer-Gouda langs de A12 als een corridor voor verscollectie en distributie aan de orde.

Veel interesse had de CDA-delegatie voor de mogelijkheden voor de ontwikkeling van een GreenRail Terminal op Greenparc Bleiswijk. Peter Luijkx, directeur Kamer van Koophandel kantoor Zoetermeer, ging uitgebreid in op de mogelijkheden voor een dergelijke GreenRail Terminal. Hij benadrukte de kansen die het opzetten van een railterminal in de regio biedt voor collectie van versproducten die over langere afstand vervoerd moeten worden, maar gaf daarbij tevens aan dat de terminal ook voor andere logistieke stromen gebruikt kan worden. Hij riep het CDA op ervoor te pleiten dat de provinciale en nationale overheid hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de ontwikkeling van het goederenvervoer over het spoor en de ontwikkeling van een GreenRail Terminal in Bleiswijk in het bijzonder. In april 2011 worden de laatste resultaten hierover gepresenteerd.