FloraHolland
CDA-delegatie op werkbezoek bij FloraHolland Bleiswijk
BLEISWIJK (2 maart 2011) - Op dinsdag 1 maart jl. bracht een delegatie
van CDA Zuid-Holland een werkbezoek aan FloraHolland Bleiswijk. De
glastuinbouw neemt in Nederland economisch gezien een belangrijke
positie in. Na Schiphol en de Rotterdamse haven is de tuinbouw de derde
economische pijler van Nederland. Het bezoek is dan ook een belangrijke
voorbereiding op de Provinciale Statenverkiezingen die op 2 maart 2011
plaatsvinden. Onder andere Tweede Kamerlid Sander de Rouwe,
lijsttrekker CDA Zuid-Holland en tevens waarnemend voorzitter
CDA-landelijk Liesbeth Spies, CDA-gedeputeerde Asje van Dijk en
CDA-fractievoorzitter Lansingerland Claudia Füss namen deel aan het
bezoek.
Tijdens het werkbezoek sprak Aad van den Enden, vestigingsmanager
FloraHolland Bleiswijk, over de ontwikkelingen van FloraHolland
Bleiswijk als sierteeltdetailhandelscentrum in de thuismarkt en als
logistiek centrum voor de internationale sierteeltlogistiek. De
CDA-delegatie had speciale aandacht voor de gevolgen van de
digitalisering in de sierteeltsector en de ontwikkeling van de directe
afzetvormen.
Ook is uitvoerig ingegaan op de ontwikkelingen ten aanzien van
productie, kennis, innovatie, handel en logistiek binnen de
Greenportregio Oostland-Zuidplas. De mogelijkheden om het Bleizo-gebied
langs de A12 verder te ontwikkelen als nationaal en internationaal
Greenportcentrum van kennis en innovatie werden besproken. Op logistiek
vlak kwamen de ontwikkeling van Greenparc Bleiswijk als agrilogistiek
centrum in de Greenport en de as Zoetermeer-Gouda langs de A12 als een
corridor voor verscollectie en distributie aan de orde.
Veel interesse had de CDA-delegatie voor de mogelijkheden voor de
ontwikkeling van een GreenRail Terminal op Greenparc Bleiswijk. Peter
Luijkx, directeur Kamer van Koophandel kantoor Zoetermeer, ging
uitgebreid in op de mogelijkheden voor een dergelijke GreenRail
Terminal. Hij benadrukte de kansen die het opzetten van een
railterminal in de regio biedt voor collectie van versproducten die
over langere afstand vervoerd moeten worden, maar gaf daarbij tevens
aan dat de terminal ook voor andere logistieke stromen gebruikt kan
worden. Hij riep het CDA op ervoor te pleiten dat de provinciale en
nationale overheid hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de
ontwikkeling van het goederenvervoer over het spoor en de ontwikkeling
van een GreenRail Terminal in Bleiswijk in het bijzonder. In april 2011
worden de laatste resultaten hierover gepresenteerd.