Gemeente Middelburg

Middelburg ondertekent contract voor afname midoffice suite

De gemeente Middelburg heeft in 2015 een Klant Contact Centrum (KCC). Vanaf 2011 zijn de eerste veranderingen merkbaar. Het doel van het KCC is de dienstverlening aan de burger verder verbeteren. Het KCC is geen apart organisatieonderdeel, maar een manier van werken. Samengevat in twee woorden staat KCC voor zaaksgewijs en kanaalonafhankelijk werken.

Zaaksgewijs en kanaalonafhankelijk

Onder zaaksgewijs werken, wordt verstaan dat een proces van bijvoorbeeld een aanvraag van het begin tot het einde wordt gevolgd en geadministreerd. Het is een door automatisering ondersteund proces dat zowel voor de burger als de medewerker voordelen met zich meebrengt. Zaaksgewijs werken staat voor een meer efficiënte wijze van werken waarbij iedere stap van de aanvraag wordt vastgelegd. Je kunt het vergelijken met het ouderwetse dossier waarin je alle bij de aanvraag benodigde formulieren stopt. Bij zaaksgewijs is er echter geen fysieke map, maar een digitale map waarin alles wordt verzameld. Het voordeel voor de burger is dat het proces van de aanvraag transparanter wordt, op ieder moment kan de status van de aanvraag worden opgevraagd. Ook zorgt de meer efficiënte manier van werken voor een kortere doorlooptijd.

Kanaalonafhankelijk betekent dat de gemeente via elk mogelijk communicatiekanaal te bereiken is. Als iemand geen beschikking heeft over internet, mag dat niet betekenen dat bepaalde diensten onbereikbaar zijn. Alle kanalen, telefoon, de balie of internet, zijn in gelijke mate toegankelijk en kunnen door klant en medewerker door elkaar worden gebruikt. De burger hoeft dus niet meer voor alle aanvragen naar de balie van het Stadskantoor. Steeds meer diensten kunnen straks via internet op een zelf gekozen tijdstip worden aangevraagd.

Triple-C

Om te kunnen werken volgens de KCC methode is bepaalde software nodig. Deze software wordt de midoffice suite genoemd. De keuze voor een dergelijk systeem, maar ook de invoering en het beheer ervan, is een ingewikkeld proces. Gelukkig is Middelburg niet de enige gemeente die hiermee bezig is. Om die reden hebben wij ons aangesloten bij GovUnited. In GovUnited is een groot aantal gemeenten verenigd dat zich bezighoudt met het verbeteren van de dienstverlening en informatievoorziening. De samenwerking in GovUnited heeft in 2009 onder andere geleid tot een gezamenlijke Europese aanbesteding van zo`n midoffice suite. Deze aanbesteding is gegund aan Logica CMG met het product Triple-C. Hoewel Middelburg niet verplicht is dit pakket aan te schaffen, was er toch een sterke voorkeur voor de aanschaf van Triple-C via GovUnited. Deze voorkeur is gebaseerd op de onderstaande argumenten:

Tempo

Doordat de aanbesteding al is geweest, kan de software op korte termijn worden aangeschaft en gebruiksklaar worden gemaakt.

Lasten delen

De kosten van ontwikkeling en beheer van nieuwe software kunnen worden gedeeld met andere gemeenten.

Invloed

Door deelname in GovUnited kan Middelburg (samen met de andere gemeenten) invloed uitoefenen op de uitbreiding van de software.

Meer informatie over GovUnited is te vinden op: www.govunited.nl.

Â

Gemeente Middelburg | Kanaalweg 3 | 4337 PA Middelburg | 0118 675000 | routebeschrijving | openingstijden | info@middelburg.nl