Rijksoverheid
Antwoorden op Kamervragen over informatievoorziening palliatieve zorg
Geachte voorzitter, Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid C.G. van der Staaij (SGP) over de informatievoorziening palliatieve zorg (2011Z02768). Hoogachtend, de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid C.G. van der Staaij over de informatievoorziening palliatieve zorg. (2011Z02768)
1 Heeft u kennisgenomen van het onderzoek van Den Hartog Zorgadvies en het Lindeboom Instituut in opdracht van Agora en de Nederlandse Patiënten Vereniging (NPV), waaruit blijkt dat blijkt dat de bestaande informatie over palliatieve zorg niet altijd even goed aansluit bij de informatiebehoefte van het algemene publiek, patiënten en (potentiële) mantelzorgers? 1 ) 1 Een van mijn medewerkers heeft op 4 februari 2011 een werkconferentie te Bunnik bijgewoond, waarin de conceptresultaten van voornoemde onderzoeken zijn gepresenteerd. De rapporten zijn overigens ten tijde van het opstellen van dit antwoord nog niet in mijn bezit.
2 Herkent u de problematiek die in het rapport geschetst wordt? 2 Een van de actiepunten uit het Plan van Aanpak Palliatieve Zorg 2008-2010 was om meer inzicht te krijgen in de informatiebehoefte van het algemene publiek, patiënten en (potentiële) mantelzorgers, om zo te komen tot een samenhangende en doelgroepgerichte publieks- en patiëntenvoorlichting. Deze rapporten zijn een uitvoering van dit actiepunt. Met deze rapporten bestaat nu meer inzicht over informatievoorziening rond palliatieve zorg.
3 Welke mogelijkheden ziet u om de informatievoorziening rond palliatieve zorg beter aan te laten sluiten op de informatiebehoeften van de verschillende doelgroepen? 3 Eerst na zorgvuldige bestudering van de rapporten, die als gezegd nog niet tot mijn beschikking staan, kan in samenwerking en afstemming met het veld worden bepaald hoe kan worden bereikt dat de informatievoorziening rond palliatieve zorg beter aansluit op de informatiebehoeften, met oog voor de verschillende doelgroepen, die verschillende behoeften hebben. Het ligt overigens wel in de rede dat een vorm van borging hiervan in het zorgproces tot de mogelijkheden behoort.
4 Kunt u aangeven hoe u omgaat met de conclusie dat er veel materiaal beschikbaar is, maar dat die informatie lang niet altijd even goed zijn weg vindt
1
http://www.npvzorg.nl/npv-in-het-niews/persberichten-npv/nieuwsitem/artikel/informatievoorziening-palliatieve-zorg-aanbod-en-behoefte-verschiltsterk/
via de hulpverlener naar de verschillende doelgroepen? Hoe gaat u hulpverleners motiveren om mensen beter te informeren over de mogelijkheden van palliatieve zorg? 4 Nadat ik de rapporten heb bestudeerd, zal ik bezien in hoeverre ik de conclusies uit de rapporten kan meenemen bij de ontwikkeling van een module voor palliatieve zorg. Daarnaast kan het ZonMw-verbeterprogramma, dat is gericht op de professional, een rol spelen bij de verbetering van de informatievoorziening over palliatieve zorg. Verder is van belang dat ZonMw in januari 2011 de oproep van het ZonMwprogramma Palliatieve zorg Goed beschrijven van goede voorbeelden heeft geplaatst, waarin als speerpunt is opgenomen: het versterken van de regiefunctie van de cliënt/naasten en het beschrijven van goede voorbeelden over communicatie met patiënt, mantelzorger of interculturele palliatieve zorg. Resultaten worden vanaf medio 2012 verwacht.
5 Welke rol ziet u voor verzekeraars weggelegd in de informatievoorziening over palliatieve zorg? 5 Samen met het veld, waaronder Agora en de NPV, zal worden bezien hoe de informatievoorziening kan worden geoptimaliseerd. De rol van de zorgverzekeraars zal hierin worden meegenomen.
---- --