Nederlandse Vereniging van Banken

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is voorstander van eenvoudig van veranderen van betaalrekening. Niet voor niets is in Nederland de Overstapservice ingevoerd. De Overstapservice functioneert goed, wordt doorlopend gemonitord en in de zomer zal een nieuwe evaluatie van NVB en Consumentenbond samen worden aangeboden aan het ministerie van Financiën.

Een betaalrekeningnummer meenemen klinkt gemakkelijk en aantrekkelijk maar is technisch zeer complex. Het is dan ook niet te vergelijken met het overdragen van mobiele telefoonnummers. Invoeren van nummerportabiliteit kan niet met het nieuwe Europese rekeningnummer (zogenoemde IBAN en BIC) waarin bank- en landcode zit.

Nederland voorloper in Europa
De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat uw betalingsverkeer soepel doorloopt. De Overstapservice leidt namelijk dertien maanden lang bij- en afschrijvingen op uw oude betaalrekening door naar uw nieuwe of bestaande betaalrekening bij een andere bank. Ook worden bijvoorbeeld bedrijven waarvan incassos worden ontvangen, automatisch geïnformeerd. De Nederlandse service is daarmee uniek in Europa.

Logo Overstapservice

Mede op aandringen van de Nederlandse overheid zit men in Europa niet stil: afgesproken is dat alle landen eerst switching services (overstapservices) moeten inrichten. En als dat rond is, dan kan worden gekeken worden naar nummerportabiliteit. Dat soort trajecten kost veel tijd en Nederland is maar een kleine speler in Europa.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de banken of kijk op overstapservice.nl.

In dit kader werd vanmorgen ook Gijs Boudewijn, hoofd Betalingsverkeer bij de NVB, geïnterviewd. U beluistert dit fragment hier Zie het origineel