De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is voorstander van eenvoudig
van veranderen van betaalrekening. Niet voor niets is in Nederland de
Overstapservice ingevoerd. De Overstapservice functioneert goed, wordt
doorlopend gemonitord en in de zomer zal een nieuwe evaluatie van NVB
en Consumentenbond samen worden aangeboden aan het ministerie van
Financiën.
Een betaalrekeningnummer meenemen klinkt gemakkelijk en aantrekkelijk
maar is technisch zeer complex. Het is dan ook niet te vergelijken met
het overdragen van mobiele telefoonnummers. Invoeren van
nummerportabiliteit kan niet met het nieuwe Europese rekeningnummer
(zogenoemde IBAN en BIC) waarin bank- en landcode zit.
Nederland voorloper in Europa
De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in
Nederland. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene
naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat uw betalingsverkeer
soepel doorloopt. De Overstapservice leidt namelijk dertien maanden
lang bij- en afschrijvingen op uw oude betaalrekening door naar uw
nieuwe of bestaande betaalrekening bij een andere bank. Ook worden
bijvoorbeeld bedrijven waarvan incassos worden ontvangen, automatisch
geïnformeerd. De Nederlandse service is daarmee uniek in Europa.
Logo Overstapservice
Mede op aandringen van de Nederlandse overheid zit men in Europa niet
stil: afgesproken is dat alle landen eerst switching services
(overstapservices) moeten inrichten. En als dat rond is, dan kan worden
gekeken worden naar nummerportabiliteit. Dat soort trajecten kost veel
tijd en Nederland is maar een kleine speler in Europa.
Voor meer informatie kunt u terecht bij de banken of kijk op
overstapservice.nl.
In dit kader werd vanmorgen ook Gijs Boudewijn, hoofd Betalingsverkeer
bij de NVB, geïnterviewd. U beluistert dit fragment hier
Zie het origineel
Nederlandse Vereniging van Banken