ChristenUnie
EU-belastingen zetten het machtsevenwicht op scherp
Flagge-der-EU.jpg woensdag 02 maart 2011 09:53 De afgelopen maanden
laaide de discussie over een EU-belasting weer op. Een belangrijke
discussie omdat de uitkomst ervan de machtsverhouding bepaalt tussen
Brussel en de nationale hoofdsteden. Bovendien is dit debat nu extra
van belang omdat in de komende maanden ingrijpende besluiten gaan
worden genomen over de toekomst van Europa. Er ligt het plan van Merkel
en Sarkozy over verregaande economische integratie in de Eurozone.
Tevens komt de Europese Commissie met voorstellen voor de begroting
2012, de Financiële Meerjarenperspectieven plus een herziening van het
Eigen Middelenbesluit. Al deze zaken gaan over de vormgeving van de
Europese integratie. De roep om een eigen EU-belasting is daarom
tegelijk een roep om meer macht voor de EU. Die roep zet het
machtsevenwicht tussen Brussel en de nationale hoofdsteden op scherp.
SGP+
Het recht om zelf belasting te heffen is een van de oudste en meest
fundamentele rechten van iedere natiestaat. De wens van een meerderheid
in het Europees Parlement om eigen belastingen te gaan heffen is
gekoppeld aan de wens, meer macht te concentreren in Brussel. Meer
eigen geld betekent immers meer eigen macht. Met eigen belastingen voor
de EU slaat de machtsbalans door ten nadele van de lidstaten. Dat is
onnodig want de huidige werkwijze functioneert, met een enkele
aanpassing, goed. We hebben het Stabiliteits- en Groeipact (SGP). Dat
pact is er gekomen juist op voorstel van Duitsland: dat land moest de
harde Duitse mark loslaten en wilde dat de Euro ook stevig zou worden.
Dus werd er bepaald dat de Eurolanden geen structurele tekorten op de
begroting mogen hebben en kwam er een onafhankelijke Europese Centrale
Bank die zou waken over de prijsstabiliteit. De afspraken in dat goede
Pact moeten worden nagekomen, en aangevuld met sancties voor lidstaten
die structureel die doelstellingen negeren. Een aangepast SGP, zeg maar
een SGP+, behoudt de machtsbalans tussen Brussel en de lidstaten.
Hoger budget
De Europese Commissie meent dat met de invoering van een EU-belasting
de nationale afdrachten naar beneden kunnen, wat goed zou zijn voor de
positie van de zogeheten nettobetalende landen, zoals Nederland. Dat is
een voor de EU volstrekt ongekende beweging. De EU is namelijk altijd
op zoek naar meer geld. Zo presteerden de Europese Commissie en een
meerderheid van het Europees Parlement het zelfs nog in de huidige
crisistijd, de begroting voor 2011 met 6% te willen laten groeien. De
EU kennende wil de Europese Commissie de inkomsten van de EU-belasting
voluit gaan gebruiken en zullen de nationale afdrachten amper
verminderen. Jammer genoeg werd deze denklijn onlangs bevestigd door
Alain Lamassoure, voorzitter van de budgetcommissie van het Europees
Parlement. Hij verklaarde dat door EU-belastingen het EU-budget omhoog
gaat. Die verhoging was volgens hem in de huidige economische tijd
politiek helaas niet te realiseren met het verhogen van de nationale
afdrachten. Voor dit soort argumenten pas ik sowieso, maar in een tijd
waarin elke overheid de broekriem moet aanhalen, is dit helemaal
ongelooflijk.
Bovendien is het in Brussel not done om te praten over lagere uitgaven
van de EU. Terwijl daar legio aanleiding voor is. Talloze voorbeelden
zijn met gemak te noemen waarom de uitgaven niet hoeven te stijgen
-integendeel!- als ze maar beter worden ingezet. Neem de
Structuurfondsen: die zijn van oorsprong opgezet om de arme regio's in
Europa te steunen in hun ontwikkeling. Maar echt arme regio's zoals
Bulgarije, Roemenië en de Baltische staten krijgen samen amper 12% uit
dat budget. Ik vind het onzin dat wij fietspaden in Nederland mede
betalen uit die fondsen: daar zijn die fondsen niet voor bedoeld. En
het geeft een hoop rondpompen van geld; proberen terug te halen wat je
eerst hebt weggebracht. Onnodig ingewikkeld!
Of neem de nieuwe Europese Diplomatieke Buitenlandse Dienst. Ook daar
kan de kam doorheen. Op een eiland als Barbados heeft de EU-ambassade
daar 46 medewerkers, negen meer dan de Britse ambassade ter plaatse.
Ook de 53 EU-ambassade medewerkers in Madagaskar lijken mij niet echt
noodzakelijk, noch de 92 in Marokko. De 91 in India of de 113 in
Rusland kan ik dan nog wat beter begrijpen. Maar als je alleen maar
voorstelt om hierover eens na te willen denken springen mensen als
Verhofstadt (liberale fractievoorzitter in het EP) verontwaardigd
overeind. Het bedreigt zijn droom van meer Europa, een groter Europa
waarin hij vooral de eerste viool wil spelen. In het tot op het bot
verdeelde België gaat hem dat al helemaal niet meer lukken natuurlijk.
En wat zien we dus? Een meerderheid van het EP wil alleen maar meer
geld, liefst in de vorm van EU-belastingen. Juist afgelopen week heeft
die meerderheid al een eerste voorstel gedaan voor de 2012-begroting:
plus 3,9% !!
Goed evenwicht tussen Brussel en de lidstaten
Juist als we willen dat de EU geloofwaardig blijft bij de burger, moet
de positie van de lidstaten sterk blijven. Niet alleen het Europees
Parlement, maar juist en vooral de nationale regeringsleiders moeten de
afdrachten aan Europa verantwoorden. De regeringsleiders worden
gecontroleerd door de nationale parlementen en kunnen met een
duidelijke opdracht naar Europa gestuurd worden. Juist afgelopen week
heeft de Tweede Kamer in een motie van collega Slob die boodschap nog
eens duidelijk gemarkeerd: geen Europese politieke Unie!
Kortom, het is gezond dat er een evenwicht bestaat tussen de lidstaten
en de Europese Unie over de financiën. Vergeet niet, dankzij de
lidstaten is de begroting van 2011 niet gestegen met 6% maar met 2,9%.
0% was uiteraard beter geweest maar 6% was echt totaal buiten de
realiteit. Die balans raakt uit evenwicht als er EU-belastingen zouden
komen. Dan ontbreekt de rem vanuit de nationale hoofdsteden. Laat de
Europese Unie maar vechten voor haar budget. Dat kost moeite maar is de
beste remedie om de uitgaven niet de pan uit te laten rijzen.