Vernieuw toezicht op telecommunicatie en media
Persbericht | 2-03-2011
Regulering van de telecommunicatiesector blijft nodig. Sterker, de tijd
is rijp voor bundeling van het toezicht op telecommunicatie, internet
en media. Dit is onontkoombaar vanwege de toenemende verstrengeling van
deze sectoren, een ontwikkeling die bekend staat als convergentie.
Vernieuwing van toezicht op telecommunicatie en media
Download (pdf, 1.4 MB) | CPB Policy Brief 2011/02 | 2-03-2011 |
14 pagina's
Zie het origineel
Breedbandbeleid in het licht van de Nederlandse ervaring met de
liberalisering van de markten voor telecommunicatie
Download (pdf, 306.3 KB) | CPB Discussion Paper 169 | 2-03-2011 |
42 pagina's
Dat stelt Paul de Bijl, sectorhoofd marktordening van het CPB , in twee
vandaag verschenen CPB-publicaties over dit onderwerp.
De liberalisering van de markten voor telecommunicatie heeft geleid tot
hogere kwaliteit, toegankelijkheid, efficiëntie en meer marktdynamiek.
Consumenten kunnen volop kiezen. Maar de sector kan niet zonder
toezichthouder. OPTA heeft nog volop grip op de markt voor vaste
telefonie en breedbandig internet en dat moet ook zo blijven. Maar dit
toezicht dient anders te worden georganiseerd.
Een belangrijke taak van OPTA is toegangsregulering. Dit stelt
concurrenten in staat om bestaande netwerken te gebruiken. De
concurrentie in de consumentenmarkt voor vaste telefonie en
breedbandinternet is hiervan sterk afhankelijk. Zou het worden
stopgezet, dan zakt de concurrentie in en liggen prijsstijgingen in het
verschiet. Op langere termijn ziet het er ongunstiger uit. De
voortgaande technologische ontwikkeling van netwerken vraagt om de
aanleg van fijnmazige glasvezelnetwerken. Dat vergt grote
investeringen. Daardoor is felle, ongereguleerde concurrentie tussen
meerdere netwerken met fijnmazige dekking onwaarschijnlijk.
Concurrentie blijft op zijn best imperfect.
Het belang van netneutraliteit vormt een ander argument voor handhaving
van toegangsregulering. Netneutraliteit betekent dat internetaanbieders
verkeer doorgeven zonder zich te bemoeien met de diensten en websites
die over hun netten gaan. Iedereen kan, zonder toestemming te vragen
aan de netwerkbeheerder, nieuwe applicaties en diensten aanbieden.
Precies dit ontwerp heeft het internet zo succesvol gemaakt. Als
consumenten weg kunnen lopen bij aanbieders die hen niet goed bedienen,
hebben aanbieders prikkels om verkeer niet te discrimineren of te
blokkeren. Toegangsregulering helpt dus bij het in stand houden en
stimuleren van concurrentie tussen deze aanbieders.
Door het toegenomen maatschappelijke belang van elektronische
communicatie blijven zowel markt als overheid een stevige positie
opeisen in deze sector. De publieke en private sector hebben elkaar
nodig om de verglazing van netwerken sneller van de grond te krijgen.
Bijvoorbeeld door nauwe afstemming en samenwerking. Verwacht derhalve
ook niet dat de regulering van telecommunicatie binnenkort afgerond is.
Sterker, het belang van regulering neemt alleen maar toe.
Telecommunicatie en media dienen daarbij gebundeld te worden.
Convergentie vraagt om één communicatietoezichthouder, eventueel als
aparte kamer bij de NMa, maar wel met een eigen profiel en
instrumentarium. Nederland zou lering moeten trekken uit de ervaringen
met de `geconvergeerde' communicatietoezichthouder zoals Ofcom in het
Verenigd Koninkrijk.
CPB Policy Brief 2011/02, `Vernieuwing van toezicht op telecommunicatie
en media', is een beknopte en toegankelijke presentatie van deze
problematiek. CPB Discussion Paper 169, `Broadband Policy in the Light
of the Dutch Experience with Telecommunications Liberalization',
bevat een uitgebreidere analyse, die ook gepubliceerd is in het Journal
of Information Policy. Zie verder zijn bijdrage op mejudice.nl.