Gemeente Echt-Susteren
Pilot klanten-systeem Sociale Zaken landelijk uitgerold
Wanneer inwoners in aanmerking komen voor een uitkering, krijgen ze bij
de gemeente een aantal vragen voorgelegd. Deze vragen bepalen niet
alleen of iemand een uitkering kan krijgen, maar ze geven ook een beeld
over de rest van de situatie van de klant: hoe zit het met kansen op de
arbeidsmarkt, welke re-integratietrajecten zijn er mogelijk, etc. Die
gegevens worden sinds kort vastgelegd in een nieuw klantbeeld-systeem
dat Echt-Susteren heeft ontwikkeld, samen met de gemeenten Boxmeer en
Kerkrade en de organisatie Optimisd. Vanwege het succes volgen nu snel
ook andere gemeenten.
Â
De voordelen
Het nieuwe klantbeeld biedt veel voordelen. De klanten hoeven veel
minder papierwerk in te leveren en de controles worden duidelijker.
Daardoor hebben de consulenten meer aandacht en tijd om te kijken wat
een klant nodig heeft op het gebied van bemiddeling naar werk, meedoen
in de maatschappij en zorgaspecten. Voor de consulent is het systeem
ook belangrijk. Hij krijgt een veel beter beeld van waar hij zijn
energie op moet richten. Het wordt veel makkelijker om de klant te
ondersteunen en de volgen omdat de situatie veel beter in kaart wordt
gebracht.
Â
Op deze manier is âDe klant centraalâ geen loze kreet meer, maar
brengen we die als gemeente dagelijks in de praktijk. Wethouder Sociale
Zaken Jos Beckers is blij met het nieuwe systeem: âDankzij het
klantbeeld krijgen onze cliënten nog beter de zorg en aandacht die ze
verdienen. Medewerkers en klanten krijgen minder administratie voor hun
kiezen en kennen hun situatie beter. Op die manier kunnen ze gerichter
werken aan een nieuwe start voor de klant.â
Â
Â