Gemeente Echt-Susteren


Pilot klanten-systeem Sociale Zaken landelijk uitgerold

Wanneer inwoners in aanmerking komen voor een uitkering, krijgen ze bij de gemeente een aantal vragen voorgelegd. Deze vragen bepalen niet alleen of iemand een uitkering kan krijgen, maar ze geven ook een beeld over de rest van de situatie van de klant: hoe zit het met kansen op de arbeidsmarkt, welke re-integratietrajecten zijn er mogelijk, etc. Die gegevens worden sinds kort vastgelegd in een nieuw klantbeeld-systeem dat Echt-Susteren heeft ontwikkeld, samen met de gemeenten Boxmeer en Kerkrade en de organisatie Optimisd. Vanwege het succes volgen nu snel ook andere gemeenten.

Â

De voordelen

Het nieuwe klantbeeld biedt veel voordelen. De klanten hoeven veel minder papierwerk in te leveren en de controles worden duidelijker. Daardoor hebben de consulenten meer aandacht en tijd om te kijken wat een klant nodig heeft op het gebied van bemiddeling naar werk, meedoen in de maatschappij en zorgaspecten. Voor de consulent is het systeem ook belangrijk. Hij krijgt een veel beter beeld van waar hij zijn energie op moet richten. Het wordt veel makkelijker om de klant te ondersteunen en de volgen omdat de situatie veel beter in kaart wordt gebracht.

Â

Op deze manier is âDe klant centraalâ geen loze kreet meer, maar brengen we die als gemeente dagelijks in de praktijk. Wethouder Sociale Zaken Jos Beckers is blij met het nieuwe systeem: âDankzij het klantbeeld krijgen onze cliënten nog beter de zorg en aandacht die ze verdienen. Medewerkers en klanten krijgen minder administratie voor hun kiezen en kennen hun situatie beter. Op die manier kunnen ze gerichter werken aan een nieuwe start voor de klant.â

Â

Â