Rijksoverheid
Opening spitsstroken A9 Velsen-Raasdorp en A9 Badhoevedorp-Raasdorp
Toespraak | 02-03-2011
"Goede bereikbaarheid vanuit de hele wereld via Schiphol is niets waard
als je vervolgens vast komt te staan bij het Rottepolderplein. Daarom
werken we hard aan bereikbaarheid rond Schiphol." Dat zei minister
Schultz van Haegen op 1 maart bij de opening van spitsstroken op de A9
tussen Velsen en Badhoevedorp. De spitsstroken bieden soelaas op de
korte termijn. Ondertussen bereidt de minister maatregelen voor die ook
op de lange termijn helpen, waaronder de omlegging van de A9 om de
bebouwde kom van Badhoevedorp heen. Die omlegging moet in 2016 klaar
zijn.
Meneer Nijhuis, dames en heren,
Het was hoogzomer toen we van start gingen met de aanleg van
spitsstroken op de A9 tussen Velsen en Badhoevedorp; 8 juli 2010.
En op de eerste dag van meteorologische lente - 1 maart - vieren we de
het resultaat.
De spitsstroken over een afstand van bijna 20 kilometer zijn klaar.
We dragen ze vandaag officieel over aan de mensen die hier wonen en
werken.
En aan die vele duizenden andere mensen die deze route gebruiken,
bijvoorbeeld op weg naar Schiphol.
Nederland put zijn economische kracht voor een belangrijk deel uit zijn
mainports. Schiphol verbindt ons met de hele wereld. Dat maakt deze
regio tot een aantrekkelijke plek in Europa.
Heel Nederland profiteert mee van de economische activiteiten die hier
worden verricht.
Maar wat heb je aan een uitstekende bereikbaarheid vanuit New York,
Milaan of Mumbai, als je vervolgens muurvast komt te staan bij het
Rottepolderplein?
Goede verbindingen naar Schiphol zijn niets waard zonder goede
verbindingen naar Haarlem, Leiden, Amsterdam, Utrecht en al die andere
plaatsen waar mensen wonen en werken.
Het kabinet legt het accent op de economische centra van Nederland. De
gebieden die bepalend zijn voor onze nationale groei.
Hier zitten we midden in zo'n gebied. Tussen Amsterdam, het
Noordzeekanaal, de Zaanstreek, Haarlem, de greenport Aalsmeer en
Schiphol.
Alles wat Nederland sterk maakt, is hier geconcentreerd.
Vandaar dat we hier hard werken aan bereikbaarheid. Op de korte
termijn. En op de wat langere termijn.
Met de spitsstroken die ik vandaag open, bieden we zoveel mogelijk
soelaas voor de komende jaren.
In de avondspits staat er gemiddeld op dit traject zo'n twaalf
kilometer file richting Velsen. Vooral in die avondspits zult u het
positieve verschil gaan merken.
Ik zeg niet dat alle files voorbij zijn; er zullen nog wel wat plukjes
overblijven hier en daar. Maar de doorstroming als geheel wordt echt
fiks beter.
Ook in de ochtendspits gaat de automobilist erop vooruit. De grote
stroom gaat dan van noord naar zuid.
Dankzij de spitsstrook kan het verkeer vanuit de kop van Noord-Holland
naar Haarlem nu ongestoord doorstromen.
Er zit wel een `maar' aan dit verhaal. Daar moeten we eerlijk over
zijn.
De doorstroming bij Raasdorp zal in de ochtendspits niet veel beter
worden.
Dan hadden we ook een spitsstrook in de richting Amstelveen moeten
maken. Het gevolg zou zijn geweest dat de ochtendfile zich zou hebben
verplaatst naar het klaverblad bij Badhoevedorp.
Met als resultaat: ontregeling van de verkeerscirculatie in deze regio
en meer overlast voor de inwoners van Badhoevedorp.
Het middel zou dus erger zijn dan de kwaal.
Om dit fundamentele probleem op te lossen, is een forse ingreep nodig:
de omlegging van de A9 naar het zuiden, uit de bebouwde kom van
Badhoevedorp. Een project van zo'n 340 miljoen euro.
Op dit moment zijn we druk bezig die omlegging mogelijk te maken. De
procedures die daarvoor nodig zijn, zijn in gang gezet.
Dit jaar willen we het project aanbesteden, zodat de aannemer volgend
jaar met de klus kan beginnen.
Als alles loopt zoals wij het in ons hoofd hebben, zou de omgelegde A9
dan in 2016 in gebruik genomen kunnen worden.
De omlegging van de A9 biedt kansen ook buiten de sfeer van de
mobiliteit.
Het oude stuk weg, door de bebouwde kom van Badhoevedorp, kan worden
gesloopt. Daar kunnen dus nieuwe woningen, winkels en parkjes komen.
De gescheiden helften van Badhoevedorp worden zo samengebracht.
Dit is nog maar één megaklus die ervoor gaat zorgen dat de
bereikbaarheid in deze regio in de toekomst op peil blijft.
Ik noem de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Een mammoetproject
van meer dan 4,2 miljard euro.
We gaan de komende jaren in totaal 63 kilometer snelweg uitbreiden.
Deze regio heeft deze forse impuls in de infrastructuur hard nodig, dus
we moeten zorgen dat het tempo erin blijft.
Verder: het werk aan de Tweede Coentunnel en de Westrandweg is in volle
gang.
Daarnaast investeren we in méér treinen tussen Schiphol, Amsterdam en
Almere en in een nieuwe zeesluis bij IJmuiden.
Het totaal aan investeringen voor weg, spoor en water in deze regio
komt uit op bijna 8 miljard.
We leggen daarmee een stevig fundament onder de toekomst van Amsterdam
en omstreken.
De spitsstroken op de A9, helpen nú.
Maar parallel daaraan werken we aan straks.
Dames en heren,
Van de 30 spoedaanpakprojecten die in 2009 zijn aangekondigd, zijn er
inmiddels tien afgerond. De spitsstroken van vandaag meegerekend.
Dat is een felicitatie waard aan Sieben Poel en alle mensen van RWS die
daar zo hard aan hebben gewerkt.
Ik wil de aannemer van dit project complimenteren met het werk en het
resultaat.
U heeft ervoor gezorgd dat de hinder voor de weggebruiker tijdens de
aanleg bijna de helft minder was dan we van tevoren hadden ingeschat.
Dat is knap.
In totaal rijden er per dag zo'n 60.000 voertuigen over dit
weggedeelte. Dat geeft het belang ervan aan.
Al die automobilisten gaan merken dat het hier beter wordt.
Nog niet perfect. Wèl beter.
We blijven daarom bouwen aan een betere bereikbaarheid in deze
omgeving.
En daarbij komen we elkaar zeker nog tegen. Dank u wel.