Persbericht 21 februari 2011
Ontdekker spiegelneuronen Vittorio Gallese in Tilburg
Openbare lezing: Towards a general account of human intersubjectivity
Vittorio Gallese, een van de ontdekkers van spiegelneuronen van de Universiteit van Parma, houdt op 2 maart een lezing over de werking van spiegelneuronen aan de Universiteit van Tilburg.
Spiegelneuronen zijn cellen in de hersenen die zowel actief zijn bij een eigen handeling, als wanneer een handeling van een ander mens of dier wordt waargenomen. Onze hersenen blijken zich direct gedrag van anderen zich 'eigen' te maken. Hoogleraar neurofysiologie Vittorio Gallese en zijn collega's aan de Universiteit van Parma ontdekten spiegelneuronen min of meer bij toeval tijdens een experiment in een MRI-scanner met een aapje dat iemand een noot zag eten.
Over de werking en functie van spiegelneuronsystemen bestaan meerdere theorieën en het onderzoek ernaar is wereldwijd in volle gang. Spiegelneuronen zouden een rol spelen bij het begrijpen en interpreteren van de acties van anderen en het leren van nieuwe vaardigheden door imitatie. Theorieën over deze hersensystemen bieden inzicht in denkpatronen bij anderen, emotioneel inlevingsvermogen en de taalverwerving. Ook voor de sociale en economische wetenschappen heeft de werking van spiegelneuronen consequenties. Te denken valt aan mogelijke verbanden tussen spiegelneuronen en imitatie van intenties en geweld, of de behoefte zich te 'spiegelen' aan de status van anderen.
Nieuwe verbanden
Vittori Gallese houdt in Tilburg de openbare lezing Towards a general account of human intersubjectivity. Daarin zet de bredere werking van spiegelneuronen uiteen. Wat betekent het hebben van spiegelneuronen voor ons imitatiegedrag - heeft het consequenties voor ons denken over empathie en status? Zijn er nieuwe verbanden mogelijk tussen psychologie en sociologie, of pedagogiek, of zelfs met ethiek? De lezing van Gallese wordt becommentarieerd door de Tilburgse hoogleraren Margriet Sitskoorn (klinische neuropsychologie) en Erik Borgman (theologie).
Universiteit van Tilburg