Uitslagen Citotoets 2011

Persbericht van Cito Instituut voor Toetsontwikkeling

Deze week ontvangen de deelnemende scholen leerlingrapporten met uitslagen van de Citotoets. In die leerlingrapporten wordt -op basis van de standaardscore- een onafhankelijk advies gegeven over de mogelijkheden van een leerling in de diverse brugklastypen. In 2011 behaalden de leerlingen gemiddeld een standaardscore van 535,9. Het best passende brugklastype bij deze score is
gemengde/theoretische leerweg en havo.

De adviezen op basis van de Citotoets laten eenzelfde beeld zien als voorgaande jaren: ongeveer evenveel leerlingen hebben een advies voor vwo, havo of één van de leerwegen in het vmbo gekregen. Dat is al jaren zo. De toets wordt elk jaar ongeveer even goed gemaakt, afgezien van kleine schommelingen in de gemiddelde score.

In totaal hebben drie kinderen alle 200 opgaven op het gebied van Taal, Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden goed beantwoord, van deze drie leerlingen heeft zelfs één leerling ook de 90 opgaven van het facultatief onderdeel Wereldoriëntatie allemaal goed. Acht kinderen hebben slechts één fout gemaakt in de toets.
Net als in voorgaande jaren halen jongens gemiddeld iets hogere standaardscores dan meisjes. Jongens en meisjes presteren op de verschillende onderdelen van de Eindtoets (gemiddeld genomen) duidelijk verschillend. Net als in 2010 scoren meisjes gemiddeld hoger bij Taal. Bij Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden is het verschil tussen jongens en meisjes vrij stabiel. Net als in voorgaande jaren scoren jongens op deze onderdelen hoger dan meisjes al is er bij Studievaardigheden nauwelijks sprake van een verschil. Op alle onderdelen scoren vroege leerlingen hoger dan de overige leerlingen. Meer meisjes dan jongens zijn een vroege leerling.

Links:
http://www.cito.nl



Razende Robot Reporter