Uitslagen Citotoets 2011
Persbericht van Cito Instituut voor Toetsontwikkeling
Deze week ontvangen de deelnemende scholen leerlingrapporten met
uitslagen van de Citotoets. In die leerlingrapporten wordt -op basis
van de standaardscore- een onafhankelijk advies gegeven over de
mogelijkheden van een leerling in de diverse brugklastypen. In 2011
behaalden de leerlingen gemiddeld een standaardscore van 535,9. Het
best passende brugklastype bij deze score is
gemengde/theoretische leerweg en havo.
De adviezen op basis van de Citotoets laten eenzelfde beeld zien als
voorgaande jaren: ongeveer evenveel leerlingen hebben een advies voor
vwo, havo of één van de leerwegen in het vmbo gekregen. Dat is al jaren
zo. De toets wordt elk jaar ongeveer even goed gemaakt, afgezien van
kleine schommelingen in de gemiddelde score.
In totaal hebben drie kinderen alle 200 opgaven op het gebied van Taal,
Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden goed beantwoord, van deze drie
leerlingen heeft zelfs één leerling ook de 90 opgaven van het
facultatief onderdeel Wereldoriëntatie allemaal goed. Acht kinderen
hebben slechts één fout gemaakt in de toets.
Net als in voorgaande jaren halen jongens gemiddeld iets hogere
standaardscores dan meisjes. Jongens en meisjes presteren op de
verschillende onderdelen van de Eindtoets (gemiddeld genomen) duidelijk
verschillend. Net als in 2010 scoren meisjes gemiddeld hoger bij Taal.
Bij Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden is het verschil tussen
jongens en meisjes vrij stabiel. Net als in voorgaande jaren scoren
jongens op deze onderdelen hoger dan meisjes al is er bij
Studievaardigheden nauwelijks sprake van een verschil. Op alle
onderdelen scoren vroege leerlingen hoger dan de overige leerlingen.
Meer meisjes dan jongens zijn een vroege leerling.
Links:
http://www.cito.nl
Razende Robot Reporter