CDA


Nieuws
CDA Gelderland wil beter openbaar vervoer in Heerde dinsdag 1 maart 2011

In de gemeente Heerde is veel onvrede over het functioneren van de Veluwelijn, na de opening van de dienstregeling op deze lijn, die een hoogwaardig openbaar vervoer verbinding behoort te zijn tussen Apeldoorn en Zwolle. Na een aantal aanloopproblemen in december blijken er ook structurele problemen te zijn. Kortweg: de bediening van de verschillende dorpen langs de lijn, met name Epe en Heerde, is vergeleken met vroeger duidelijk verslechterd. Het CDA in Gelderland wil dat deze problemen op korte termijn opgelost worden. Ook de CDA raadsfractie in Heerde heeft in een brief aan B&W van Heerde zijn zorgen uitgesproken.

Knelpunten in de dienstregeling
Enkele van de problemen die naar buiten zijn gekomen: de bussen halen de geplande reistijd niet en daarbij komen flinke overschrijdingen voor. Daarnaast brengt de nieuwe lijnvoering van de lijnen 95 en 294 reizigers in de problemen, omdat de tijden niet geschikt zijn voor een adequaat woon â werkverkeer. Scholieren maken een veel te lange reistijd vergeleken met eerder, en scholen in Zwolle klagen daar ook over.

Oude dienstregeling zo veel mogelijk herstellen Albert Schol, Statenlid en woordvoerder openbaar vervoer: âAl deze problemen leiden tot teleurgestelde reacties uit de samenleving en reizigers die in plaats van de bus nu maar weer de auto nemen. Dit spoort niet met het OV-beleid van de provincie en ook niet met de doelstellingen van het CDA met betrekking tot een goed functionerend openbaar vervoer op de Veluwe.

De voorgestelde verlenging van de reistijd is volgens reizigers ook niet het ei van Columbus. Eigenlijk willen velen de oude situatie weer terug. En volgens het CDA is dat de beste oplossingâ.Â

Schriftelijke vragen
Namens de CDA Statenfractie heeft Albert Schol een aantal schriftelijke vragen gesteld:

1. Zijn de problemen van incidentele of structurele aard en welke plannen zijn haalbaar om problemen op korte termijn het hoofd te bieden?

2. Hoe worden de problemen naar de reiziger toe gecommuniceerd?
3. Welke mogelijkheden ziet u om samen met de betrokken partners de problemen zodanig structureel aan te pakken, dat de bediening van de dorpen langs de lijn optimaal is?