Consumentenbond
1 maart 2011
Nieuw Voedselkeuzelogo onduidelijk voor consumenten
Het nieuwe Voedselkeuzelogo dat dinsdag 1 maart door de Stichting Ik
Kies Bewust en Albert Heijn is aangeboden aan minister Schippers is
onduidelijk voor consumenten. De Consumentenbond en Hartstichting
vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set
criteria. Maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaats
gemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen. De organisaties
betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het
nieuwe logo begrijpen.
smalle_supermarktgang De Consumentenbond en Hartstichting vonden juist
dat Albert Heijn met het Klavertje logo consumenten duidelijk
informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik:
een groen klavertje duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje
staat voor minder gezonde producten en tussendoortjes.
Het bedrijf volgde de kritiek en adviezen van de Gezondheidsraad in
2008 op. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit
een groen of blauw logo. Zo worden tussendoortjes, snacks, sauzen etc.
voortaan aangeprezen met een blauw 'bewuste' keuze logo in plaats van
een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond
is dan 'groen'.
Aanbevelingen Gezondheidsraad
Positief is dat er nu wordt aangegeven dat iets een 'gezondere' of
'bewuste' keuze is binnen de productgroep en dat 'nepvezels' niet meer
meetellen in het vezelcriterium. Maar bij het maken van het nieuwe logo
zijn de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum vooral aangepast
aan de wensen van de fabrikanten en niet andersom zoals aanbevolen door
de Gezondheidsraad. Op sommige punten zijn volgens de Consumentenbond
de criteria wel érg soepel geworden: ontbijtgranen mogen 2x zoveel
verzadigd vet, 4x zoveel zout en 6x zoveel suiker bevatten en
groenteconserven mogen bijna 2x zoveel zout als bij de oude criteria.