Consumentenbond
25 februari 2011
Meld klachten webwinkels
Consumenten die problemen met webwinkels hebben, kunnen die melden via
het formulier 'Werk aan de Webwinkel' op de site van de
Consumentenbond. Webwinkels leveren bijvoorbeeld aanbetaalde producten
niet of zijn onduidelijk over de prijs. Met de meldingen van
consumenten gaat de bond de webwinkels aanspreken zodat zij stoppen met
het duperen van hun klanten. Helpt dit niet, dan moet de
Consumentenautoriteit ingrijpen.
De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over webwinkels die de
wettelijke regels aan hun laars lappen, bijvoorbeeld de Wet koop op
afstand. Deze regels staan op de site van de bond zodat consumenten
kunnen herkennen welke overtredingen de online verkopers begaan. Zo
zijn webwinkels verplicht een bedenktermijn te geven en moeten ze de
prijs inclusief de extra kosten noemen. Daarnaast moeten zij melden
waar consumenten met klachten terecht kunnen. Het moet verder mogelijk
zijn om de aankoop te annuleren als een product niet binnen 30 dagen
geleverd wordt.
Veilig webwinkelen
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 360 van 400
respondenten tenminste een keer per jaar online shopt. Welke rechten
consumenten hebben als ze webwinkelen staat op de site van de bond. Hoe
consumenten veilig kunnen webwinkelen is te lezen op de campagnesite
www.laatjeniethacken.nl.