Stichting Wakker Dier

Supers stunten veel met varkensvlees en kip sinds dioxinecrisis (1 maart 2011)
Nederlandse Supermarkten zijn sinds de dioxinecrisis in Duitsland aanzienlijk meer gaan stunten met varkensvlees. Het aantal wekelijkse aanbiedingen met varkensvlees van de grootste 8 supermarkten was in november en december (exclusief kerstweek51) 16,8 en steeg daarna na de bekendmaking van de dioxinecrisis in Duitsland begin januari naar 21,5 aanbiedingen per week (+28%). Ook het aantal kipaanbiedingen steeg: van 9,2 naar 10,4 (+13%) gemiddeld per week terwijl het aantal rundvleesaanbiedingen vrijwel gelijk bleef: van 12,3 naar 12,9 (+4%). Het aantal kiloknallers is sinds de jaarwisseling gestegen van 7,8 per week (wk 44 t/m 52) naar 11 (wk 1 t/m 9). In januari werd dioxine gevonden bij varkens en kippen in Duitsland. Wakker Dier is fel gekant tegen het gestunt met vlees omdat dieren uiteindelijk hiervoor de prijs betalen.

Het aantal kiloknallers stijgt vaak in januari wanneer supermarkten proberen met extreme vleesaanbiedingen nieuwe klanten te trekken die na de feestdagen meer op de centen letten. Dit jaar is echter in februari zelfs meer ge-kiloknalt: van 10,7 in week 1 t/m 4 naar 11,2 in week 5 t/m 9. De extreemste vleesstunt betrof kippenbouten bij Lidl voor EUR1,81 per kilo in week 7. Als kiloknaller gaat Wakker Dier uit van al het vlees dat voor minder dan de gemiddelde kiloprijs van kattenvoer van EUR4,12 wordt verkocht. De cijfers komen voort uit de kiloknallermeting van Wakker Dier bij de grootste 8 supermarkten: AH, C1000, Super de Boer, Plus, Jumbo, Dirk, Aldi en Lidl. De stijging van het aantal aanbiedingen sinds het uitbreken van de dioxinecrisis in Duitsland hoeft niet noodzakelijkerwijs te maken te hebben met de dioxinecrisis maar zou deze wel kunnen verklaren. Varkensboeren voeren sinds enkele weken acties voor een hogere prijs.