CDA


Zeeland | Middelbaar onderwijs wezenlijk voor Zeeland dinsdag 1 maart 2011

Het CDA ziet dat de provincie niet alles kan en moet willen organiseren. De kerntaak voor de provincie is âRuimteâ. Op het gebied van onderwijs heeft de provincie een beperkte taak. Veel onderwijszaken zitten in het takenpakket van gemeenten en de rijksoverheid. Toch komen veel zaken waar we als provincie over gaan, samen in één type onderwijs: het middelbaar beroepsonderwijs. Zeker nu de ROCâs in Zeeland samengaan tot één Zeeuws ROC heeft de provincie een rol. Coördinerend: âruimte gevenâ.
De speerpunten van het CDA met het oog op de provincie zijn helder: ruimte om samen te leven, te werken en te ondernemen. Overal komt onderwijs terug en is onderwijs nodig. Juist ook op regionaal niveau.

Hoe ziet het CDA het middelbaar beroepsonderwijs en de rol van het nieuwe, ene ROC in de provincie? Als wezenlijk voor het huidige en toekomstige bedrijfsleven. De ROCâs zijn vijftien jaar geleden gevormd doordat vele MBO- en volwasseneducatie-instellingen gedwongen werden samen te gaan. Hierdoor ging het middelbaar beroepsonderwijs van vele honderden scholen naar een veertigtal stevige instellingen met een sterke regionale binding. Op veel punten was deze schaalvergroting een plus, maar er zijn zeker ook enkele nadelen. De nadelen zijn dat veel ROCâs te groot zijn geworden, waardoor, zeker in de grote steden, de anonimiteit toeslaat en kinderen verdwalen in grote gebouwen. De plussen van een gevarieerd aanbod en flexibiliteit in personeel is dan een mager voordeel. Het voordeel is dat de samenwerking tussen het ROC Zeeland en ROC Westerschelde steeds meer vorm krijgt. Het risico is dat er een nog grotere organisatie ontstaat. Het is echter ook een kans voor Zeeland en voor het middelbaar beroepsonderwijs in Zeeland om te leren van de fouten van de hele grote ROCâs in Nederland en eveneens te leren van de schaalminpunten die we de afgelopen jaren hadden in Zeeland. Daarom van mijn kant vier punten die het CDA bepleit voor het ene ROC in Zeeland:
⢠Kijk sterk naar de omgeving en de historie van en in Zeeland en haak daarbij aan. Dat betekent dat niet alle opleidingen op één plek moeten komen, maar dat rekening wordt gehouden met verschillende eilanden. Natuurlijk moeten het bestuur en de staf op één locatie komen, maar de verschillende opleidingen kunnen prima meer gespreid worden. Maak deze specifieke opleidingen qua inhoud en qua vestigingsomgeving wel aantrekkelijk om er te zitten. ⢠Meteen daaraan gekoppeld is het van belang dat de bereikbaarheid goed is. Een vernieuwd ROC geeft de provincie, en hier heeft ze nadrukkelijk wel een rol, de gelegenheid om een aantal knelpunten, wegen en openbaar vervoer, op te lossen en goed in te richten. Dat betekent moderner en fijnmaziger.
⢠Ook het nieuwe ROC Zeeland moet de basisopleidingen in techniek en economie hebben. Echter, ROC Zeeland nieuwe stijl moet niet willen dat het van en in alles een kopie is van de andere grotere ROCâs. Dan is het beter zich enkele richtingen te specialiseren. En daar biedt iedere studie gelegenheid voor. En wanneer de specialisatie goed uitpakt, dan komt het ROC, en daarmee Zeeland, in een situatie dat kinderen zich realiseren dat ze voor deze richting naar Zeeland moeten. Ik denk hierbij aan bepaalde vormen van horeca/ toerisme, energietechnologie (zoals met de nucleaire kennis reeds gebeurt), watergebonden landbouw en âtechniek, etc.
⢠Zoek de samenwerking met Brabant en Vlaanderen. Met West-Brabant is logisch, gezien ook de ligging. Echter, nu onderwijs zich niet meer aan grenzen houdt, biedt samenwerking met Vlaanderen ook kansen. De havens, industrie en het water lopen in elkaar over. Gebruik deze natuurlijke en culturele samenvloeiing en laat deze terugkomen in het onderwijs. Internationalisering is niet enkel iets voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek.

Nogmaals, de provincie moet zich niet bezighouden met zaken die aan andere overheden zijn. De provincie kan echter niet achterover leunen wanneer een wezenlijk iets als het middelbaar beroepsonderwijs, dat zo nadrukkelijk georganiseerd is binnen de provincie Zeeland, een nieuwe kans heeft zich goed te positioneren. En juist wanneer het onderwijs goed georganiseerd is komen andere voor de provincie belangrijke zaken, en waar ze wel over gaat, beter tot hun recht. Industrie wordt sterker, de landbouw en visserij krijgen een impuls, de energievoorziening krijgt een provinciegrensoverstijgend karakter, de havens doen weer mee en de infrastructuur wordt gemoderniseerd. Inderdaad, wij gaan niet over het ROC, maar wel om dit goed te laten draaien.

Patricia de Milliano is lijsttrekker voor het CDA in Zeeland

Â