CDA
Zeeland | Middelbaar onderwijs wezenlijk voor Zeeland
dinsdag 1 maart 2011
Het CDA ziet dat de provincie niet alles kan en moet willen
organiseren. De kerntaak voor de provincie is âRuimteâ. Op het gebied
van onderwijs heeft de provincie een beperkte taak. Veel onderwijszaken
zitten in het takenpakket van gemeenten en de rijksoverheid. Toch komen
veel zaken waar we als provincie over gaan, samen in één type
onderwijs: het middelbaar beroepsonderwijs. Zeker nu de ROCâs in
Zeeland samengaan tot één Zeeuws ROC heeft de provincie een rol.
Coördinerend: âruimte gevenâ.
De speerpunten van het CDA met het oog op de provincie zijn helder:
ruimte om samen te leven, te werken en te ondernemen. Overal komt
onderwijs terug en is onderwijs nodig. Juist ook op regionaal niveau.
Hoe ziet het CDA het middelbaar beroepsonderwijs en de rol van het
nieuwe, ene ROC in de provincie? Als wezenlijk voor het huidige en
toekomstige bedrijfsleven. De ROCâs zijn vijftien jaar geleden gevormd
doordat vele MBO- en volwasseneducatie-instellingen gedwongen werden
samen te gaan. Hierdoor ging het middelbaar beroepsonderwijs van vele
honderden scholen naar een veertigtal stevige instellingen met een
sterke regionale binding. Op veel punten was deze schaalvergroting een
plus, maar er zijn zeker ook enkele nadelen. De nadelen zijn dat veel
ROCâs te groot zijn geworden, waardoor, zeker in de grote steden, de
anonimiteit toeslaat en kinderen verdwalen in grote gebouwen. De
plussen van een gevarieerd aanbod en flexibiliteit in personeel is dan
een mager voordeel. Het voordeel is dat de samenwerking tussen het ROC
Zeeland en ROC Westerschelde steeds meer vorm krijgt. Het risico is dat
er een nog grotere organisatie ontstaat. Het is echter ook een kans
voor Zeeland en voor het middelbaar beroepsonderwijs in Zeeland om te
leren van de fouten van de hele grote ROCâs in Nederland en eveneens te
leren van de schaalminpunten die we de afgelopen jaren hadden in
Zeeland. Daarom van mijn kant vier punten die het CDA bepleit voor het
ene ROC in Zeeland:
⢠Kijk sterk naar de omgeving en de historie van en in Zeeland en haak
daarbij aan. Dat betekent dat niet alle opleidingen op één plek
moeten komen, maar dat rekening wordt gehouden met verschillende
eilanden. Natuurlijk moeten het bestuur en de staf op één locatie
komen, maar de verschillende opleidingen kunnen prima meer gespreid
worden. Maak deze specifieke opleidingen qua inhoud en qua
vestigingsomgeving wel aantrekkelijk om er te zitten.
⢠Meteen daaraan gekoppeld is het van belang dat de bereikbaarheid
goed is. Een vernieuwd ROC geeft de provincie, en hier heeft ze
nadrukkelijk wel een rol, de gelegenheid om een aantal knelpunten,
wegen en openbaar vervoer, op te lossen en goed in te richten. Dat
betekent moderner en fijnmaziger.
⢠Ook het nieuwe ROC Zeeland moet de basisopleidingen in techniek en
economie hebben. Echter, ROC Zeeland nieuwe stijl moet niet willen dat
het van en in alles een kopie is van de andere grotere ROCâs. Dan is
het beter zich enkele richtingen te specialiseren. En daar biedt iedere
studie gelegenheid voor. En wanneer de specialisatie goed uitpakt, dan
komt het ROC, en daarmee Zeeland, in een situatie dat kinderen zich
realiseren dat ze voor deze richting naar Zeeland moeten. Ik denk
hierbij aan bepaalde vormen van horeca/ toerisme, energietechnologie
(zoals met de nucleaire kennis reeds gebeurt), watergebonden landbouw
en âtechniek, etc.
⢠Zoek de samenwerking met Brabant en Vlaanderen. Met West-Brabant is
logisch, gezien ook de ligging. Echter, nu onderwijs zich niet meer aan
grenzen houdt, biedt samenwerking met Vlaanderen ook kansen. De havens,
industrie en het water lopen in elkaar over. Gebruik deze natuurlijke
en culturele samenvloeiing en laat deze terugkomen in het onderwijs.
Internationalisering is niet enkel iets voor wetenschappelijk onderwijs
en onderzoek.
Nogmaals, de provincie moet zich niet bezighouden met zaken die aan
andere overheden zijn. De provincie kan echter niet achterover leunen
wanneer een wezenlijk iets als het middelbaar beroepsonderwijs, dat zo
nadrukkelijk georganiseerd is binnen de provincie Zeeland, een nieuwe
kans heeft zich goed te positioneren. En juist wanneer het onderwijs
goed georganiseerd is komen andere voor de provincie belangrijke zaken,
en waar ze wel over gaat, beter tot hun recht. Industrie wordt sterker,
de landbouw en visserij krijgen een impuls, de energievoorziening
krijgt een provinciegrensoverstijgend karakter, de havens doen weer mee
en de infrastructuur wordt gemoderniseerd. Inderdaad, wij gaan niet
over het ROC, maar wel om dit goed te laten draaien.
Patricia de Milliano is lijsttrekker voor het CDA in Zeeland
Â