Meldpunt Identiteitsfraude: Telefoonbedrijven slordig met controleren
identiteit abonnees
Uitzenddatum: 26/02/2011
De telecomsector schiet tekort bij het controleren van de
persoonsgegevens van nieuwe abonnees. Hierdoor is het makkelijk om een
telefoonabonnement op naam en voor rekening van een ander af te
sluiten. Dat zegt Michel Savelkoul van het Meldpunt Identiteitsfraude
van het ministerie van Binnenlandse Zaken zaterdag in KRO Reporter. "Er
wordt pas gecontroleerd als het misgaat."
Het Meldpunt Identiteitsfraude, dat een jaar geleden van start ging,
ontving tot nu toe 200 klachten van slachtoffers van identiteitsbedrog.
"Ruim driekwart van de zaken speelt zich af in de private sector," zegt
Savelkoul. "De meeste klachten hebben betrekking op de telecomsector.
Een goede tweede zijn de online-winkels. Dat is schering en inslag bij
ons." Volgens Savelkoul kijkt de telecomsector bij het afsluiten van
nieuwe abonnementen niet of nauwelijks naar de identiteitspapieren van
de aanvrager. Als er al naar papieren wordt gevraagd, wordt vaak
genoegen genomen met een makkelijk te vervalsen kopie van een paspoort
of rijbewijs. Het afsluiten van abonnementen heeft prioriteit boven het
voorkomen van identiteitsfraude.
In de uitzending van Reporter vertelt een fraudeslachtoffer dat met
zijn gestolen identiteitskaart bij vijf verschillende
telefoonaanbieders gsm-abonnementen werden afgesloten, waarmee in korte
tijd voor "tienduizenden euro's naar de Antillen" werd gebeld. "Ik kan
me niet voorstellen dat die telefoonbedrijven ook maar één serieuze
blik op mijn pasfoto hebben geworpen. Maar ik kreeg wèl de rekening
gepresenteerd."
"Er wordt pas gecontroleerd als het misgaat," zegt Savelkoul van het
Meldpunt Identiteitsfraude. "Ik zou graag met de sector om de tafel
willen, want ik zie dat sommige dingen beter kunnen. Daar is wat te
winnen."
Het Meldpunt Identiteitsfraude, opgericht op aandringen van de
Nationale Ombudsman, heeft vorig jaar weinig ruchtbaarheid gegeven aan
de officiële start. Daarmee wilde het ministerie van Binnenlandse Zaken
voorkomen dat het meldpunt meteen al in de beginfase bedolven zou raken
onder de klachten. Toch werden er in de afgelopen twaalf maanden 200
klachten geregistreerd, waarvan "vijftien tot twintig procent bijzonder
ernstig", vertelt Savelkoul in KRO Reporter.
Daarbij gaat het vooral om zaken, waarbij identiteiten bij herhaling
zijn misbruikt door criminelen, waardoor onschuldige slachtoffers lange
strafbladen op hun naam kregen en regelmatig door de politie werden
opgepakt. Daarmee kwamen ze ook terecht in allerlei databanken van
opsporingsdiensten. Volgens Savelkoul is het voor gewone burgers
vrijwel onmogelijk om die foutieve informatie uit de computersystemen
van politie en justitie gewist te krijgen. "Het meldpunt is bij een
geval betrokken geweest van een man die al twintig jaar slachtoffer was
van een crimineel die zijn identiteit misbruikte. We zijn anderhalf
jaar bezig geweest om alle sporen daarvan uit de databanken te
verwijderen."
KRO Reporter - "Help, mijn identiteit wordt misbruikt", zaterdag 26
februari om 22.35 uur op Nederland 2
Programma
KRO Reporter
Meer informatie
Voor persvragen/ interviewverzoeken:
KRO