EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

24 februari 2011

EVO WIL DAT vaart op IVOORKUST SNEL WEER OP GANG KOMT

Verladersorganisatie: handel met Ivoorkust ligt stil, export en import geraakt

De EU-sancties tegen het zittende Ivoriaanse regime van Laurent Gbagbo missen hun uitwerking op de internationale handel niet. Dit is voor verladersorganisatie EVO reden om aan de bel te trekken. De belangenorganisatie van verladers maakt zich grote zorgen, omdat rederijen en masse zijn gestopt met vervoeren van en naar Ivoorkust, er grote logistieke problemen zijn ontstaan voor exporterende Nederlandse verladers en de voor Nederland belangrijke cacaomarkt is ontwricht. EVO dringt er daarom bij de regering en de EU op aan dat de uitbetaling van havengelden buiten het sanctieregime komt te vallen.

EVO constateert dat vrijwel alle rederijen gestopt zijn met het aannemen van goederen met eindbestemming Ivoorkust. De reders doen dat omdat zij geen havengelden mogen betalen aan de havenautoriteiten aldaar. Naar Ivoorkust exporterende bedrijven moeten hierdoor hun logistieke planning omgooien. Zo kan tarwebloem bijvoorbeeld niet meer geleverd worden in de haven van Abidjan in Ivoorkust. In plaats daarvan moeten exporteurs op zoek naar alternatieven zoals de haven van Tema en Ghana en die van Conakry in Guinee. Dit zorgt voor een minder betrouwbaar natransport van de haven naar de eindbestemming van de goederen. De totale export van Nederland naar Ivoorkust bedroeg in 2008 100 miljoen euro.

Maar vooral importerende bedrijven die van cacao afhankelijk zijn, worden geraakt door de sancties. Het is namelijk ook onmogelijk goederen vanuit de Ivoriaanse havens naar Nederland te vervoeren. De prijs van cacao is daardoor sinds de crisis in Ivoorkust met 23 procent gestegen. Cacao kan nog wel uit Brazilië, Ghana of Indonesië gehaald worden. De sancties tegen de grootste cacaoproducent van de wereld ontwricht de markt, aldus de verladersorganisatie. De Nederlandse import vanuit Ivoorkust bedroeg in 2008 900 miljoen euro.

EVO heeft inmiddels contact gezocht met het ministerie van Buitenlandse Zaken om dit grote economische belang onder de aandacht te brengen van de Nederlandse regering. Het ministerie heeft aangegeven het belang te onderkennen en dat het probleem met de havengelden aan de orde is op EU-niveau. Ook vraagt EVO via de Europese verladersorganisatie ESC (European Shippers Council) aandacht voor de kwestie bij zowel het Europees Parlement als de EU-vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken.