Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
KvK Limburg: 500.000 m2 winkelaanbod in Limburg op de schop
24/02/2011
Ondernemers in Limburg: "Regie en afstemming bittere noodzaak"
De enorme dynamiek in de Limburgse detailhandelsstructuur dwingt tot
het maken van scherpe keuzes. Bijna 300.000 m2 aan leegstand, 400.000
m2 aan plannen, een dalend bestedingspotentieel van consumenten en
explosief stijgende internetaankopen maken regionale sturing op
detailhandel nodig. Investeren in kwaliteit op de juiste locaties is
het belangrijkste uitgangspunt.
Dit en meer blijkt uit de Detailhandelsvisie Limburg die de Kamer van
Koophandel Limburg en Ondernemend Limburg (MKB-L, LWV en LLTB) op
dinsdag 22 februari hebben gepresenteerd in het Retailpark Roermond.
De voordelen van Limburg
De provincie Limburg heeft goud in handen. De binnenstad van
Maastricht, de Woonboulevard Heerlen, het Designer Outlet Center en het
Retailpark in Roermond en de Maasboulevard in Venlo zijn winkelgebieden
met internationale allure. Miljoenen consumenten uit binnen- en
buitenland vinden hun weg naar deze en andere Limburgse
winkelconcentraties. Onder andere de unieke ligging van Limburg tussen
België en Duitsland is hier debet aan. Maar ook de durf om te blijven
investeren in bestaande en nieuwe winkelcentra middels hoogwaardige en
vernieuwende concepten.
Gemeentegrenzen vervagen
Uit talrijke onderzoeken blijkt dat de consument zich niet laat leiden
door gemeentegrenzen, mobiel is en steeds langere afstanden overbrugt
om te gaan winkelen. Bij de ontwikkeling van retailprojecten wordt nog
teveel voor eigen parochie gepreekt. Afstemming met de bestaande
structuur, andere projecten of aangrenzende gemeenten vindt niet of
nauwelijks plaats. En juist voor die afstemming willen de Kamer van
Koophandel Limburg en Ondernemend Limburg zorgen. Zij weten zich
daarbij ondersteund door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Regie op ontwikkelingen in de detailhandel
Uit een grootschalig ondernemersonderzoek blijkt dat veel ondernemers
behoefte hebben aan een strakkere regie op detailhandelsontwikkelingen.
Zo vindt bijna 90% van deze ondernemers dat overheid, vastgoedpartijen
en ondernemers de handen ineen moeten slaan om leegstaand winkelaanbod
uit de markt te halen. Tweederde van de ondernemers is van mening dat
de provincie Limburg en/of een nieuw op te richten regionaal
overlegorgaan de regie op het punt van intergemeentelijke afstemming
moet nemen. Investeringen in bereikbaarheid en goede
parkeervoorzieningen zijn hier volgens de detaillisten onlosmakelijk
mee verbonden. Ook de vastgoedsector komt steeds meer tot het inzicht
dat afstemming en regie pure noodzaak is, zo blijkt uit de in het kader
van dit onderzoek gehouden expertmeeting.
Aan ruimte geen gebrek
Uit een inventarisatie blijkt dat er in Limburg plannen zijn voor
uitbreiding van het detailhandelsaanbod met ca. 400.000 m2. Ter
illustratie: dat is ruim drie keer de binnenstad van Maastricht.
In relatie tot een huidige leegstand van bijna 300.000 m2 is het
duidelijk dat herstructurering dan wel sanering van winkelaanbod
noodzakelijk is. Per saldo betekent dit dat een
herstructurering/sanering van circa 500.000 m2 onontkoombaar is. Dit
kan uiteraard niet van vandaag op morgen worden gerealiseerd. Bovendien
is onderling overleg tussen ontwikkelaars, beleggers en
vertegenwoordigers van overheden hiervoor noodzakelijk.
Conform de wens van ondernemers stellen de opstellers van de visie,
adviesbureau BRO, daarom voor om regionale toetsingscommissies in te
stellen in Noord-, Midden- en Zuid-Limburg. Ook moet er een Provinciale
Commissie Winkelplanning worden ingesteld, die vooral wordt
ingeschakeld bij initiatieven die aantoonbare bovenregionale effecten
hebben.
De wensbeelden voor de detailhandelsstructuur moeten vervolgens worden
doorvertaald in bestemmingsplannen.
Ten aanzien van het leegstandsprobleem adviseert BRO om een Taskforce
Bestrijding Leegstand in het leven te roepen. Deze taskforce moet zich
gaan verdiepen in de problematiek en streven naar oplossingen die bij
de schaal en omvang van het probleem passen.
Het is zaak om gezamenlijk acties op te pakken die zijn gericht op een
duurzame detailhandelsstructuur. Een structuur met vernieuwing en
dynamiek maar ook met regie, afstemming en herstructurering.
Ook het HBD heeft aan de detailhandelsvisie meegewerkt. Voor vragen
kunt u contact opnemen met:
KvK-gebied: Limburg
Contactpersoon: Dhr. Th.H.M. Reubsaet (Eric)
Telefoon: (077) 321 03 72
Fax: (077) 321 03 95
Mobiel: (06) 2001 87 36
E-mail: e.reubsaet@hbd.nl
Download hier het rapport:
Zie het origineel