FloraHolland
Stijgende afzet snijhyacint via retail door keurmerk
FLORAHOLLAND (24 februari 2010) - Door de invoering van het keurmerk
Premium Dutch is nu een goede snijhyacint herkenbaar. Het is nu in de
keten duidelijk dat deze snijhyacint onder andere een houdbaarheid van
zeven dagen heeft. Door deze en andere garanties durfde de retail het
aan om de snijhyacint van Premium Dutch te verkopen. En met succes! In
de week van 4 tot 10 februari jl. vonden meer dan één miljoen
snijhyacinten de consument via de retailer. Dit zijn er 25 procent meer
dan de drukste week van vorig jaar.
In 2009 zette FloraHolland met Hobaho, dienstverlenener in de
bloembollensector, en enkele snijhyacintenbroeiers en kwekers een
samenwerkingsverband onder de naam Premium Dutch op. De aanleiding was
teveel aanbod van de snijhyacint van mindere kwaliteit waardoor dit
product niet zijn weg vond naar de supermarkt.
De garanties die worden gesteld met het keurmerk Premium Dutch zijn
gemaakt na uitgebreide testen bij het Kenniscentrum Productkwaliteit
van FloraHolland. Hierdoor kreeg de retail een product van een vast,
getest kwaliteitsniveau met een heldere productbeschrijving. Ook
belangrijk is de terugkoppeling vanuit het winkelschap. De kwekers
kregen onder andere het uitvalpercentage door en konden hier op in
spelen en hebben de neergaande lijn in de keten doorbroken. Ze kijken
met veel succes weer opwaarts in de keten en hebben vertrouwen in het
concept Premium Dutch. Naar aanleiding van dit succes wordt er gewerkt
aan een uitbreiding van Premium Dutch naar bol-op-pot en snij tulpen.
Wilt u meer informatie over Premium Dutch? Kijk op www.premiumdutch.nl.