Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie
Hoe gaat het na Destination Innovation verder met GGZ Nederland?
24 februari 2011 - 10:54
De winnaar van een themaprijs en de hoofdprijs op het NCSI-event
Destination Innovation was GGZ Nederland. Hoe vergaat het dit team twee
maanden later? Een gesprek met Jiska van den Hoek.
GGZ Nederland ging met de hoofdprijs naar huis, we hadden een goed idee
uitgewerkt en we kregen ook nog een themaprijs aangeboden. "Daar konden
we mee terug komen!".
Onze vraag was: "Hoe zorgt het team Arbeidsmarkt van GGZ Nederland
ervoor dat: de werkgever in de geestelijke gezondheidszorg innovaties
in HRM-beleid doorvoert gegeven alle trends en ontwikkelingen; met als
doel de medewerker in de toekomst aan zich te binden en zo het aanbod
van ggz-zorg te borgen?". Het idee komt in het kort hierop neer: bij
werving van nieuw personeel in de geestelijke gezondheidszorg blijven
vooral de doelgroepen jongeren, mannen en allochtonen achter. In onze
pitch hebben we juist deze rolmodellen vanuit ons team naar voren
geschoven om de boodschap te verspreiden dat werken in de geestelijke
gezondheidszorg een aantrekkelijke mogelijkheid is. Elk rolmodel kan
het beste aanknopingspunten noemen en uitdragen die aansluiten bij hun
`peers'. Lees hier het verslag over GGZ Nederland en hun winnende idee.
Sinds het event hebben we vooral veel gecommuniceerd naar onze leden in
de geestelijke gezondheidszorg over de prijzen. We kregen daar veel
leuke reacties en felicitaties op terug en ook aanbiedingen uit
instellingen om mee te denken over de uitvoering. Daar zijn we heel
blij mee, en we hebben die mensen dan ook uitgenodigd om daar verder
over te denken. We hopen de energie die we tijdens het event kregen ook
met hen te delen en ons samen te verbinden op ons idee!
En wat hebben jullie gedaan met de prijzen?
Voor het idee hebben we een themaprijs gekregen, bedoeld om ons verder
op weg te helpen het idee een stap verder te brengen in onze
organisatie en ons verder te professionaliseren. Met de aanbieder van
deze prijs De Baak zijn we in contact over het effectief werken in
programma's. Ook de vraag hoe we op een dieper niveau productief kunnen
omgaan met verschillen tussen mensen en in teams houdt ons bezig. Hier
gaan we op 1 maart mee verder.
Dan de hoofdprijs: we hebben goed nagedacht hoe we de geldprijs konden
inzetten voor ons team en GGZ Nederland. Uiteindelijk zijn we
uitgekomen op de theatershow `Ja Maar', een trainingsmethode om
organisaties op een leuke manier op weg te helpen naar een ja-en
cultuur in plaats van ja-maar. We hebben er voor heel GGZ Nederland een
mooie middag in een theaterzaal met een borrel van gemaakt. We zijn
heel benieuwd, en zien het echt als een cadeautje aan ons en onze
organisatie!