Woonbond
23-02-2011 Goede dienstverlening essentieel voor huurders
Een goede dienstverlening aan huurders is de belangrijkste factor voor
het imago van woningcorporaties en voor de tevredenheid van huurders
over hun woning en woonomgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van KWH
(Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector) onder 2.600 huurders.
Klantenservice Huurders hechten vooral aan een goede uitvoering van
reparaties en groot-onderhoud, zorgvuldige behandeling van klachten,
goed telefonisch contact met de corporatie en aandacht voor het
leefbaar houden van de buurt.
Als de dienstverlening goed is, zijn huurders eerder geneigd om
allerlei maatschappelijke activiteiten van corporaties te waarderen.
Verschillende wensen
Opvallend is dat jongeren en stellen zonder kinderen meer hechten aan
de snelheid van de dienstverlening, gezinnen meer aan het nakomen van
afspraken en ouderen meer aan de manier van communiceren (persoonlijk,
klantvriendelijk en respectvol).
Maatschappelijke activiteiten
Maatschappelijke activiteiten die huurders het meest waarderen zijn het
bouwen van zoveel mogelijk betaalbare en/of duurzame woningen,
bemiddeling bij overlast en voorlichting over brand- en
inbraakpreventie. Diensten waar corporaties zich volgens huurders niet
mee bezig zouden moeten houden zijn het bevorderen van werkgelegenheid
in de wijk, ouderenwerk, opvang van daklozen en schoolvoorzieningen.