23/02/2011 17:30

Oxfam Novib

LET OP: EMBARGO TOT 24 FEBRUARI 00.01 uur !!

Vooruitgang in meisjesonderwijs Afghanistan in gevaar

NGO's roepen overheden om bij het terugtrekken van troepen uit Afghanistan meisjes niet in de steek te laten.

De vooruitgang in het onderwijs voor meisjes, een van de zeldzame Afghaanse succesverhalen van de afgelopen negen jaar, en van levensbelang voor de lange termijn ontwikkeling en stabiliteit van het land, loopt gevaar. Zestien hulporganisaties, waaronder Oxfam en Care, waarschuwen hiertegen in een nieuw rapport. Het rapport High Stakes meldt dat vooruitgang in het onderwijs voor meisjes terug aan het vallen is als gevolg van armoede, toenemende onveiligheid, een gebrek aan opgeleide leraren, verwaarlozing van het middelbaar onderwijs, en slecht toegeruste scholen. De bevindingen zijn gebaseerd op een onderzoek onder ruim 1.600 meisjes, ouders en leraren in 17 van Afghanistan's 34 provincies.

Momenteel staan 2,4 miljoen Afghaanse meisjes ingeschreven op scholen, vergeleken met 5.000 in 2001: een 480-voudige toename. De cijfers zijn bemoedigend, maar Afghaanse meisjes lopen nog steeds tegen obstakels aan in het onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs varieert sterk, de omstandigheden op school zijn vaak slecht, en bijna een half miljoen ingeschreven meisjes gaan onregelmatig naar school. De organisaties roepen op tot nieuwe inspanningen van de Afghaanse overheid en donoren om meisjes op school te houden en het onderwijs dat zij krijgen, te verbeteren.

"Afghaanse meisjes hunkeren naar onderwijs: bijna tweederde van de meisjes die wij spraken zeiden dat zij de universiteit willen afmaken. Maar in werkelijkheid kampt het onderwijsstelsel nu met de grootste uitdaging sinds 2001. We zien nu de afbraak van de recente vooruitgang in het werk om jonge, gemotiveerde Afghaanse meisjes op school te krijgen. Dit is een verschrikkelijke verspilling van talent en potentieel," zei Annick van Lookeren Campagne, beleidsadviseur humanitair (van onder meer Afghanistan) van Oxfam Novib.

De geïnterviewde mensen zeiden dat armoede het allergrootste obstakel voor onderwijs voor meisjes is, en de hoofdreden waarom meisjes vroegtijdig van school gaan. Dit werd op korte afstand gevolgd door jonge of gedwongen huwelijken en de onveiligheid. Meer dan 40 procent van de geïnterviewden zei dat meisjes vroeg van school gaan omdat zij hun families moeten bijstaan, of omdat families te arm zijn om voor benodigdheden, zoals vervoer en schooluniforms, te betalen. De meisje die op school blijven krijgen slecht onderwijs, door een gebrek aan opgeleide leraressen of meisjesscholen en basismateriaal. Slechts 30 procent van het lerarenbestand bestaat uit vrouwen, en de overgrote meerderheid werkt in of in de buurt van steden. Meer dan een derde woont in de hoofdstad Kaboel. Daarentegen is in de uiterst onveilige provincie Khost, aan de grens met Pakistan, slechts 3 procent van de leraren vrouw. In het naburige Paktika daalt dit tot 1 procent. Meer dan 40 procent van de geïnterviewde meisjes zegt dat er geen schoolgebouw is, en dat zij in de open lucht les krijgen, of in noodlokalen. Het rapport meldt ook dat plattelandsmeisjes er het slechts aan toe zijn: minder dan 10 procent van de meisjes in de provincie Balkh gaat naar een school met een eigen pand, terwijl drie kwart van de meisjes in Kaboel dat wel doet. Sommigen zeiden dat zij meer dan drie uur in beide richtingen moeten reizen op naar de dichtstbijzijnde school te kunnen gaan.

De hulporganisaties waarschuwen dat het steeds intensievere conflict, dat zich nu ook verspreid over voorheen veilige streken in het midden, noorden en westen van het land, steeds meer meisjes verhinderen om naar school te gaan. Meer dan een derde van de geïnterviewden beschouwde onveiligheid als een grote barrière. Scholen, vooral meisjesscholen die zijn aangevallen, doen ouders hun dochters thuis houden, uit angst voor hun veiligheid. Het rapport meldt ook dat in plaats van hernieuwde inspanningen om meisjesonderwijs te bevorderen en andere langere termijn ontwikkeling, veel grote donoren zich steeds meer richten op stabilisatie en bestrijding van opstandelingen. Veel NAVO-landen die troepen leveren richten zich nu op de overdracht van de verantwoordelijkheid voor veiligheid aan de Afghaanse overheid en de terugtrekking van de eigen troepen tegen 2014. De organisaties zeggen diep bezorgd te zijn over het vooruitzicht van een daling in de hulp aan Afghanistan wanneer de internationale troepen vertrekken.

"Wij moeten ervoor zorgen dat meisjes een schoolbord te zien krijgen, en niet een troosteloze toekomst. Door meer vrouwen voor de klas te zetten, en meer scholen voor alleen meisjes op te zetten, kunnen wij deze meisjes op school houden. Het is van groot belang dat donorregeringen hun hulp aan ontwikkeling, vooral onderwijs, doorzetten, zelfs wanneer hun troepen het land hebben verlaten. Investeringen in onderwijs zijn van levensbelang voor de toekomst van Afghanistan. Een opgeleide vrouw is beter in staat om voor haar belangen op te komen, gezonde kinderen op te voeden en bij te dragen aan de economie," zei Abdul Waheed Hamidy van Co-ordination for Human Assistance, een Afghaaanse NGO die aan het onderzoek heeft deelgenomen.

Noten


- Het onderzoek werd geleid door Oxfam en gezamenlijk ontworpen en uitgevoerd door 13 Afghaanse NGO's (ACSF, ADA, APDA, AWN, AWSE, AAWU, CCA, CoAR, CHA, ECW, LCSAWC, SDO, Shuhada) samen met CARE en SCA.


- In totaal zijn 630 ouders, 332 leraren, 687 meisjes en 105 dorpelingen in de periode mei-juli 2010 geïnterviewd. Zij kwamen uit 17 provincies: Badakhshan, Badghis, Balkh, Bamiyan, Daikundi, Ghazni, Herat, Kabul, Kandahar, Khost, Kunar, Kunduz, Nangarhar, Pansjir, Parwan, Samangan and Takhar.


- Meisjes in het middelbaar en voortgezet onderwijs hebben de grootste uitdagingen. Terwijl er 1,9 miljoen Afghaanse meisjes in het basisonderwijs ingeschreven staan, daalt dit aantal tot iets meer dan 400.000 meisjes in het middelbaar onderwijs, en tot iets meer dan 120.000 in het voortgezet onderwijs. Van de 18-jarige jonge vrouwen gaat slechts 18 procent naar school, vergeleken met 42 procent van de jongens.


- Afghanistan gaat gebukt onder een van de hoogste kindersterftecijfers ter wereld, maar onderzoek toont aan dat de kindersterfte met 5 tot 10 procent daalt voor elk jaar dat een meisje op school zit. Een recent onderzoek van de Wereldbank in 100 landen, meldt dat met elke één procent toename in het percentage meisjes op middelbare scholen het inkomen per hoofd van de bevolking met gemiddeld 0,3 procent stijgt.





http://www.oxfamnovib.nl