Ingezonden persbericht
---
Veenendaal/Wageningen, 22 februari 2011
Speciale trailer met ETS voor duurzaam bouwvervoer bij RBC
Het vervoer van producten voor de bouw die zelfstandig door de chauffeur met een autolaadkraan worden gelost. Dat is de specialiteit van RBC Transport uit Wageningen. Met 4 vestigingen en 90 vrachtauto's is RBC altijd in de buurt, zodat 'lege' kilometers zo veel mogelijk worden vermeden. Wie de website van het bedrijf www.rbc.nl bezoekt zal ontdekken dat het een vervoerder is die verder kijkt dan haar neus lang is. Bij RBC wordt het vervoer van bouwmaterialen als logistiek proces gezien. In dit proces wordt nieuwe technologie, zoals geavanceerde ritplanning en geautomatiseerd volgen van orders, efficiënt toegepast.
Een belangrijke schakel in het logistieke proces is het transportmaterieel en ook hier gaat men bij RBC niet over één nacht ijs. Kortgeleden is een nieuw ontwikkelde, duurzame combinatie de weg op gegaan. Het gaat hierbij om een trekker met door Van Hool gebouwde oplegger voor het vervoer van pakketten stenen over korte afstanden. Enkele uitgangspunten: een zo hoog mogelijk laadvermogen creëren door het voertuig binnen constructieve grenzen zo licht mogelijk te maken met een zo laag mogelijk zwaartepunt. Aangezien de combinatie op het 'korte werk' wordt ingezet was ook een optimale wendbaarheid een belangrijk criterium. En het is gelukt: er staat een bijzonder wendbare combinatie die inclusief laadkraan slechts 15.000 kg weegt. Er blijft dus een laadvermogen van maar liefst 35.000 kg over. Alleen al door dit hoge laadvermogen is de CO2 uitstoot per vervoerde kilogram minimaal 15% lager, aldus RBC.
Vanwege de eisen aan de wendbaarheid wilde men een stuursysteem toepassen op twee van de drie assen. De in het stenentransport gebruikelijke draaikransbesturing paste niet in de ambities van RBC en Van Hool. Dat zou teveel gewicht toevoegen en door de inbouwhoogte ook het zwaartepunt negatief beïnvloeden. Een ander nadeel is het gebrek aan stabiliteit. Tijdens het sturen draaien de assen 'onder de trailer door'. De spoorbreedte wordt dan als het ware kleiner en de oplegger dus instabiel, een nadeel dat fuseegestuurde assen niet hebben. Verder blijven dergelijke systemen ook op hoge snelheid sturen vanwege de mechanische overbrenging en ook dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit.
Er werd dus gekozen voor fuseegestuurde assen in combinatie met het elektro-hydraulische stuursysteem ETS van VSE. ETS is het lichtste gedwongen stuursysteem op de markt en 'kost' geen inbouwhoogte. De intelligente VSE besturing zorgt ervoor dat de trailer onder alle omstandigheden zeer nauwkeurig de trekker volgt. Bij snelheden boven 55 km/h worden de assen automatisch geblokkeerd voor een optimale stabiliteit. Bij rangeren kan de chauffeur de draadloze afstandsbediening gebruiken waarmee de assen van de trailer onafhankelijk van de trekker kunnen worden bestuurd. RBC vergelijkt de bereikbaarheid van het losadres van deze combinatie met die van een kleine bakwagen.
De oplegger wordt getrokken door een truck die geschikt is voor een 50 tons combinatie maar toch, door toepassing van veel aluminium en enkellucht achterbanden, slechts 6.000 kg weegt. De trailer is voorzien van een antislip vloer en gecertificeerd kopschot. De ladingzekering bestaat uit een automatisch veiligheidsnet met geïntegreerde spanbanden. De combinatie is al enkele maanden in gebruik en de ervaringen zijn zodanig dat RBC waarschijnlijk nog dit jaar meer van deze voertuigen zal gaan inzetten.
Ingezonden persbericht